Incoterms – międzynarodowe warunki sprzedaży na 2024

incoterms 2020 peko spedycja

Incoterms 2020 opisują podstawowe reguły handlowe, określających obowiązki i odpowiedzialność kupującego i sprzedającego. Co jeszcze należy o nich wiedzieć?

Incoterms – co to?

 

Incoterms (International Commercial Terms) to regulacje standaryzujące warunki wymiany handlowej (umowy sprzedaży, zakupu i transportu towarów), przygotowane przez Międzynarodową Izbę Handlową. Zawarte w Incoterms regulacje określają podział kosztów, obowiązków oraz ryzyka zarówno importera, jak i eksportera. Celem Incoterms jest uniknięcie niepewności wynikającej z różnej interpretacji warunków handlowych w różnych krajach, w tym problemów wynikających z odmienności obyczajów czy tez różnic kulturowych. Reguły Incoterms dzielą się na reguły powszechne, czyli dostępne dla wszystkich środków i gałęzi transportu oraz dostępne jedynie dla transportu morskiego i wodnego, śródlądowego. Do reguł powszechnych należą: EXW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU i DDP. Do reguł dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego natomiast: FAS, FOB, CFR i CIF.

 

 


Incoterms 2020 PDF – reguły obowiązujące w 2024 roku

Pobierz PDF >


 

Wprowadzenie do Incoterms 2020

 

Incoterms, czyli International Commercial Terms, to zbiór międzynarodowych reguł handlowych opracowany przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC). Ich głównym celem jest ujednolicenie i standaryzacja zasad dotyczących międzynarodowych transakcji handlowych, a także określenie odpowiedzialności i obowiązków zarówno sprzedawcy, jak i kupującego.

Incoterms pełnią istotną funkcję w handlu międzynarodowym, zapewniając jasność i klarowność w zakresie zobowiązań stron. Określają m.in. miejsce przejęcia ryzyka i kosztów związanych z dostawą towarów, odpowiedzialność za ubezpieczenie, dokumentację celno-skarbową oraz formalności związane z eksportem i importem.

Każda formuła składa się z 10 artykułów regulujących następujące wzajemne zobowiązania stron co do:

  • dostawy towaru i płatności za niego,
  • licencji, upoważnień i formalności,
  • umowy przewozu i ubezpieczenia,
  • dostawy i jej przejęcia,
  • przejścia ryzyka,
  • podziału kosztów,
  • zawiadomień,
  • dowodu dostawy i dokumentów transportowych,
  • kontroli, pakowania, znakowania,
  • innych zobowiązań.

 

Korzyści stosowania Incoterms

 

Dzięki Incoterms możliwe jest uniknięcie nieporozumień i niejasności w trakcie negocjacji handlowych. Ułatwiają one ustalenie konkretnych warunków dostawy, umożliwiając dostosowanie ich do specyfiki każdej transakcji. Odpowiednie zastosowanie Incoterms pozwala na skuteczną koordynację działań logistycznych, ustalenie kosztów transportu i ubezpieczenia, a także minimalizację ryzyka związanego z przewozem towarów.

Wreszcie, Incoterms są również ważnym narzędziem w rozstrzyganiu sporów i konfliktów, ponieważ wyraźnie określają prawa i obowiązki stron. Dlatego też są powszechnie stosowane przez przedsiębiorców i prawników na całym świecie, a ich znajomość jest istotna dla skutecznego prowadzenia międzynarodowej działalności handlowej.

 

Konstrukcja formuł INCOTERMS

 

Każda reguła Incoterms 2020 składa się z trzech liter i jest stosowane w międzynarodowym handlu. Każda formuła określa konkretne obowiązki sprzedawcy i kupującego dotyczące dostawy towarów, kosztów, ryzyka oraz dokumentacji.

Grupa E obejmuje EXW (Ex Works), gdzie sprzedawca przekazuje towar kupującemu w swoim zakładzie, a kupujący odpowiada za transport i ubezpieczenie.

Grupa F obejmuje FCA (Free Carrier), gdzie sprzedawca dostarcza towar do określonego miejsca, a dalszy transport i koszty przechodzą na kupującego.

Grupa C obejmuje CIF (Cost, Insurance and Freight), gdzie sprzedawca odpowiada za koszty i ubezpieczenie towaru do portu przeznaczenia, a kupujący ponosi ryzyko i koszty od tego momentu.

Grupa D obejmuje DAP (Delivered at Place), gdzie sprzedawca dostarcza towar do określonego miejsca przeznaczenia, a kupujący odpowiada za jego rozładunek i dalszy transport.

Dodatkowo, istnieje formuła EXW z dodatkowym wymogiem umieszczenia towaru na statku (EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP) oraz grupa oznaczona literą D (DPU, DAP, DDP), która uwzględnia związane z transportem zadania sprzedawcy.

Konstrukcja INCOTERMS 2020 jest elastyczna i pozwala na precyzyjne określenie odpowiedzialności i obowiązków stron w międzynarodowej transakcji handlowej, co przyczynia się do jasności i zrozumienia warunków dostawy.

 

incoterms 2020 - mapa ryzyka i opłat | PEKO Spedycja

 

EXW Incoterms (Ex Works) – odbiór towaru przez kupującego

 

  • EXW nakłada minimalną odpowiedzialność na sprzedającego, który musi jedynie zapakować towar i udostępnić go do odbioru
  • Obowiązkiem sprzedającego jest postawienie towaru do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu (magazyn sprzedawcy, zakład produkcyjny itp.)
  • Obowiązkiem kupującego jest przejęcie ryzyka od tego miejsca oraz poniesienie wszelkich kosztów, w tym kosztów załadunku towaru na środek transportu oraz odprawy
  • Ubezpieczenie podlega negocjacji

 

FCA Incoterms (Free Carrier) – towar przekazany kupującemu

 

  • Sprzedający dostarcza towary kupującego, w jeden z dwóch sposobów:
  1. gdy oznaczone miejsce jest terenem sprzedającego – towary są dostarczone, gdy są załadowane na środki transportu zorganizowane przez kupującego.
  2. gdy oznaczone miejsce jest innym miejscem – towary uważa się za dostarczone po załadowaniu na środki transportu sprzedającego, gdy dotarły do wyznaczonego miejsca i są gotowe do wyładunku ze środków transportu sprzedającego oraz są w dyspozycji przewoźnika lub innej osoby wyznaczonej przez kupującego.

oraz dokonuje formalności związanych z odprawą w eksporcie

  • Obowiązkiem kupującego jest przejęcie ryzyka oraz zawarcie umowy przewozu od wyznaczonego miejsca dostawy, a także poinformowanie sprzedającego o nazwie przewoźnika, terminie załadunku oraz rodzaju środka transportu.

Przeczytaj więcej: Przewodnik po FCA Incoterms 2020

 

CPT Incoterms (Carriage Paid To) – towar przekazany przewoźnikowi kupującego

 

  • Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi (od tego miejsca ryzyko ponosi kupujący) oraz zawarcie umowy przewozu do określonego miejsca przeznaczenia i opłacenie jego kosztów. Jeśli podczas tego przewozu wystąpią dodatkowe koszty i opłaty (poza tymi, które wraz z frachtem pokrył sprzedający, zawierając umowę przewozu), to ponosi je kupujący.
  • CIP (Carriage and Insurance Paid To) – ubezpieczony towar przekazany przewoźnikowi kupującego.

 

CIP Incoterms (Carriage and Insurance Paid To) – ubezpieczony towar przekazany przewoźnikowi kupującego

 

  • W porównaniu z formułą CPT zakres obowiązków sprzedającego jest rozszerzony o zawarcie umowy ubezpieczenia od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego, od punktu dostawy do co najmniej punktu przeznaczenia i pokrycie kosztów oraz przekazanie kupującemu dowodu ubezpieczenia, aby mógł on, w przypadku uszkodzenia czy utraty towaru, dochodzić roszczeń od ubezpieczyciela.
  • Inne obowiązki stron są takie jak w CPT.

Przeczytaj więcej: Incoterms 2020 CIP – najważniejsze informacje >

 

DAP  Incoterms (Delivery at Place) – towar dostarczony na miejsce dostawy

 

  • Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru i postawienie go do dyspozycji kupującego, na środku transportu, gotowego do wyładunku, w określonym miejscu przeznaczenia. Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia lub do uzgodnionego punktu w obrębie tego miejsca. W regule DAP dostawa i przybycie do miejsca przeznaczenia są zatem takie same.
  • Wyładunek oraz odprawa importowa należą do obowiązków kupującego.

Przeczytaj więcej: DAP Incoterms 2020 – najważniejsze informacje >

 

DPU Incoterms (Delivery at Place Unloaded) – towar dostarczony i wyładowany w miejscu dostawy

 

  • Sprzedający dostarcza towar i pozostawia go do dyspozycji kupującego, po wyładunku ze środka transportu, w określonym miejscu. Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem i wyładunkiem towarów w oznaczonym miejscu przeznaczenia.
  • Dokonanie odprawy w imporcie należy do obowiązków kupującego.
  • To jedyna reguła wymagająca wyładowania towaru w miejscu dostawy, dlatego sprzedający powinien upewnić się, że jest w stanie zorganizować wyładunek w oznaczonym miejscu.

 

DDP Incoterms (Delivered Duty Paid) – towar dostarczony do miejsca dostawy, gotowy do wyładunku

 

  • Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru do określonego miejsca przeznaczenia oraz postawienie go do dyspozycji kupującego po dokonaniu odprawy importowej, na środku transportu, gotowego do wyładunku.
  • Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia lub do uzgodnionego punktu w obrębie tego miejsca. W regule DDP dostawa i przybycie do miejsca przeznaczenia są zatem takie sam .
  • Obowiązkiem kupującego jest wyładunek towaru.

Przeczytaj więcej: DDU vs DDP: Kluczowe różnice i wybór odpowiedniego Incoterms >

Przeczytaj więcej: Zrozumienie DDP w Handlu Międzynarodowym >

 

FAS Incoterms (Free Alongside Ship) – towar dostarczony wzdłuż burty statku

 

  • Sprzedający dostarcza towary do kupującego gdy towary zostają umieszczone wzdłuż burty statku (np.: na nabrzeżu albo barce) wyznaczonego przez kupującego w wybranej dacie oraz porcie załadunku.
  • Kupujący jest odpowiedzialny za załadunek towaru i wszelkie późniejsze koszty i ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów gdy towary znajdują się wzdłuż burty statku.

 

FOB Incoterms (Free on Board) – towar dostarczony na pokład statku

 

  • Jeden z najczęściej stosowanych Incoterms, należący do tak zwanej Grupy F, charakteryzującej się tym, iż sprzedający ponosi koszty i odpowiedzialność wyłącznie do momentu przekazania towaru przewoźnikowi.
  • W przypadku transportu drogą morską za moment przekazania towaru przewoźnikowi uznaje się dostarczenie na statek w porcie załadunku.
  • FOB jest niezwykle podobny do FAS, jednak w tym przypadku kosztem sprzedawcy jest również załadunek towaru.
  • Kupujący ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu i poinformować sprzedającego o nazwie statku oraz miejscu załadunku i wybranej dacie dostawy do portu.

Przeczytaj więcej: FOB Incoterms 2020 – najważniejsze informacje >

 

CFR Incoterms (Cost and Freight) towar dostarczony na pokład statku

 

  • Sprzedawca ponosi koszty transportu towaru oraz dokonuje odprawy celnej.
  • Po dostarczeniu towaru na statek dostawa zostaje uznana za zrealizowaną.
  • Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się na pokładzie statku, w taki sposób, że uznaje się, iż sprzedający wywiązał się ze swojego obowiązku dostarczenia towarów, bez względu na to, czy towary rzeczywiście dotrą do miejsca przeznaczenia w dobrym stanie, w podanej ilości lub czy w ogóle. W tej regule sprzedający nie ma, wobec kupującego, obowiązku ubezpieczenia towaru: zaleca się zatem kupującemu nabycie dla siebie ubezpieczenia.

 

CIF Incoterms (Insurance and Freight) – ubezpieczony towar dostarczony na pokład statku

 

  • Incoterms należący do tak zwanej Grupy C, gdzie sprzedawca organizuje i opłaca transport do portu, wskazanego przez kupującego.
  • Sprzedawca ubezpiecza (z portu załadunku do, co najmniej, portu przeznaczenia) i dostarcza towar odprawiony do eksportu, załadowany na pokład statku.
  • Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego po załadowaniu towarów na statek.

Przeczytaj więcej: Przewodnik po CIF Incoterms 2020 >

 

Najczęściej używane reguły Incoterms w transporcie morskim

 

  • EXW – sprzedający jest odpowiedzialny za wystawienie towaru przed magazyn lub na rampę i wówczas kończy się jego odpowiedzialność.
    W praktyce dodatkowo ładuje i zabezpiecza towar w kontenerze oraz odprawia towar.
  • FCA – sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru przewoźnikowi lub w wyznaczone przez sprzedającego miejsce (magazyn konsolidacyjny) oraz dokonuje odprawy celnej w eksporcie. Kupujący ponosi ryzyko oraz koszty transportu od wyznaczonego miejsca dostawy.
  • FOB – sprzedający musi dostarczyć na własny koszt kontener do portu załadunku.
    Ponosi również koszty odprawy celnej, THC, dokumentacyjne, VGM.
    Odbiorca ma kontrolę nad ładunkiem od portu załadunku, a w przypadku LCL zna koszty jakie poniesie przy odbiorze towaru.
  • CIF – załadowca ponosi koszty oraz ryzyko do portu przeznaczenia i ubezpiecza towar.
    W przypadku odbiorcy nie ma żadnego wpływu na transport a w przypadku LCL nie zna kosztów jakie poniesie przy odbiorze towaru.
  • DAP – Sprzedający ponosi wszystkie koszty wraz z dostawą do magazyny kupującego.
    Jedynym obowiązkiem kupującego jest dokonanie odprawy celnej na własny koszt.
  • DDP – Sprzedający ponosi wszystkie koszty związane z dostawą do magazynu kupującego. Dodatkowo dokonuje odprawy celnej na rzecz kupującego i płaci należne cło.
    Kupujący opłaca jedynie VAT, który musi rozliczyć w deklaracji podatkowej.

 

Zastosowanie Incoterms

 

Zastosowanie Incoterms odgrywa kluczową rolę w trzech istotnych obszarach międzynarodowego handlu. Jest niezwykle istotne w negocjacjach handlowych, organizacji transportu międzynarodowego oraz określeniu odpowiedzialności stron. Ujednolicają one zasady i umożliwiają precyzyjne ustalenie warunków dostawy, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień między sprzedawcą a kupującym.

 

Negocjacje handlowe

 

Podczas negocjacji handlowych, Incoterms stanowią podstawę do ustalenia warunków dostawy towarów między sprzedawcą a kupującym. Określają one m.in. miejsce, w którym następuje przejęcie ryzyka i kosztów związanych z transportem, a także odpowiedzialność za dokumentację celno-skarbową. Wykorzystanie Incoterms ułatwia negocjacje, ponieważ zapewniają one jasność i klarowność co do obowiązków i zobowiązań obu stron. Dzięki temu możliwe jest skuteczne ustalenie warunków dostawy, takich jak miejsce przeładunku, terminy i koszty transportu.

 

Transport międzynarodowy

 

Incoterms mają również znaczący wpływ na organizację transportu międzynarodowego. Określają, kto jest odpowiedzialny za organizację transportu, wybór środka transportu oraz opłacenie kosztów związanych z przewozem. Odpowiednia formuła Incoterms 2020 informuje strony, czy sprzedawca ma dostarczyć towar do określonego miejsca, a następnie kupujący zajmuje się dalszym transportem, czy też sprzedawca jest odpowiedzialny za całkowity proces dostawy. To ułatwia planowanie logistyczne i koordynację działań między różnymi podmiotami zaangażowanymi w transport towarów, minimalizując ryzyko opóźnień i nieporozumień.

 

Odpowiedzialności stron

 

Ważnym aspektem zastosowania Incoterms jest określenie odpowiedzialności obu stron w międzynarodowej transakcji handlowej. Warunki incoterms precyzują, kiedy ryzyko związane z towarem przechodzi z jednej strony na drugą, jakie ubezpieczenie jest wymagane i kto ponosi koszty związane z ewentualnymi uszkodzeniami lub utratą towaru w trakcie transportu. Dzięki temu unika się niejasności i sporów dotyczących odpowiedzialności za szkody, co przyczynia się do płynności i przejrzystości relacji handlowych.

 

Pułapki i błędy

 

Stosowanie Incoterms może być czasami skomplikowane i wiązać się z pewnymi pułapkami i błędami. Oto kilka przykładów:

  1. Niewłaściwe dopasowanie formuły Incoterms do specyfiki transakcji: Wybór nieodpowiedniej formuły Incoterms może prowadzić do niejasności i konfliktów. Ważne jest dokładne zrozumienie wymagań i specyfiki transakcji oraz dopasowanie formuły Incoterms, uwzględniając aspekty takie jak miejsce dostawy, transport i ryzyko.
  2. Niedostateczna uwaga przy negocjacjach kontraktowych: Negocjacje kontraktowe powinny uwzględniać szczegółowe zapisy dotyczące Incoterms. Niedokładne lub brakujące klauzule mogą prowadzić do nieporozumień i sporów w przyszłości. Ważne jest, aby uwzględnić wszystkie istotne aspekty, takie jak odpowiedzialność za ubezpieczenie, dokumentację celno-skarbową i rozładunek.
  3. Brak klarowności dotyczącej zakresu obowiązków: Incoterms określają pewne standardowe obowiązki dla sprzedawcy i kupującego, ale mogą być również uzupełnione indywidualnymi ustaleniami. Ważne jest, aby każda ze stron miała jasne zrozumienie swoich zobowiązań i zakresu odpowiedzialności. Nieprecyzyjne lub niekompletne klauzule mogą prowadzić do sporów dotyczących odpowiedzialności za koszty, ryzyko i dokumentację.
  4. Brak uwzględnienia lokalnych przepisów i praktyk: Incoterms są międzynarodowymi regułami, ale mogą być wpływane przez lokalne przepisy i praktyki. Przed zawarciem umowy, należy uwzględnić lokalne wymagania celne, transportowe i handlowe, aby uniknąć konfliktów lub nieprzewidzianych kosztów.
  5. Niedostateczna komunikacja i współpraca między stronami: Jasnokrotna komunikacja i współpraca między sprzedawcą a kupującym są kluczowe dla skutecznego stosowania Incoterms. Wymiana informacji dotyczących terminów, dokumentów i logistyki jest istotna dla zrozumienia i realizacji obowiązków związanych z dostawą towarów.

Wnioskiem jest, że stosowanie Incoterms wymaga staranności, precyzji i świadomości. Konieczne jest dokładne zrozumienie formuł Incoterms, uwzględnienie ich w negocjacjach kontraktowych i współpraca między stronami, aby uniknąć potencjalnych pułapek i błędów, które mogą wpłynąć na czas dostawy oraz przede wszystkim wzrost kosztów naszego transportu.

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia w wyborze Incoterms – skontaktuj się z nami!

Incoterms 2020 describe the basic commercial rules that define the obligations and responsibilities of the buyer and seller. What else should you know about them?

Incoterms – what are they?

 

Incoterms (International Commercial Terms) are regulations standardising the terms of trade (contracts for the sale, purchase and transport of goods), prepared by the International Chamber of Commerce. The regulations contained in Incoterms define the allocation of costs, responsibilities and risks of both the importer and exporter. The aim of Incoterms is to avoid uncertainty arising from different interpretations of commercial terms in different countries, including problems arising from differences in customs or cultural differences. Incoterms rules are divided into universal rules, i.e. rules that are available for all modes and branches of transport, and rules that are only available for maritime and inland waterway transport. Common rules include: EXW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU and DDP. Rules for maritime and inland waterway transport, on the other hand, include: FAS, FOB, CFR and CIF.

 

Introduction to Incoterms 2020

 

Incoterms, or International Commercial Terms, are a set of international trade rules developed by the International Chamber of Commerce (ICC). Their main purpose is to unify and standardise the rules for international commercial transactions and to define the responsibilities and obligations of both seller and buyer.

Incoterms perform an important function in international trade by providing clarity and transparency on the parties’ obligations. They define, among other things, where risks and costs associated with the delivery of goods are to be assumed, the responsibility for insurance, customs documentation and export and import formalities.

Each formula consists of 10 articles governing the following mutual obligations of the parties as regards:

  • delivery of the goods and payment for them,
  • licences, authorisations and formalities,
  • transport contract and insurance,
  • delivery and takeover,
  • transfer of risk,
  • allocation of costs,
  • notices,
  • delivery note and transport documents,
  • inspection, packaging, labelling,
  • other obligations.

 

Benefits of Incoterms

 

Incoterms make it possible to avoid misunderstandings and ambiguities during commercial negotiations. They facilitate the establishment of specific delivery terms, making it possible to adapt them to the specifics of each transaction. The proper use of incoterms makes it possible to effectively coordinate logistics activities, determine transport and insurance costs, and minimise the risks associated with the transport of goods.

Finally, incoterms are also an important tool for resolving disputes and conflicts, as they clearly define the rights and obligations of the parties. They are therefore widely used by traders and lawyers around the world, and knowledge of them is important for the successful conduct of international trade activities.

 

Construction of INCOTERMS formulas

 

Each Incoterms 2020 rule consists of three letters and is used in international trade. Each formula defines the specific obligations of the seller and the buyer regarding the delivery of goods, costs, risks and documentation.

Group E includes EXW (Ex Works), where the seller hands over the goods to the buyer at its premises and the buyer is responsible for transport and insurance.

Group F includes FCA (Free Carrier), where the seller delivers the goods to a specified location and further transport and costs pass to the buyer.

Group C includes CIF (Cost, Insurance and Freight), where the seller is responsible for the costs and insurance of the goods to the port of destination and the buyer bears the risks and costs from that point onwards.

Group D includes DAP (Delivered at Place), where the seller delivers the goods to the specified destination and the buyer is responsible for unloading and onward transportation.

In addition, there is an EXW formula with the additional requirement that the goods be placed on a vessel (EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP) and a group marked D (DPU, DAP, DDP), which takes into account the seller’s transport-related tasks.

The design of INCOTERMS 2020 is flexible and allows for a precise definition of the responsibilities and obligations of the parties in an international trade transaction, which contributes to clarity and understanding of the terms of supply.

 

EXW Incoterms (Ex Works) – acceptance of goods by the buyer

 

  • EXW imposes minimal responsibility on the seller, who only has to pack the goods and make them available for collection,
  • The seller’s obligation is to place the goods at the disposal of the buyer at a designated place (seller’s warehouse, production facility, etc.),
  • It is the duty of the buyer to assume the risk from that place and to bear all the costs, including the costs of loading the goods onto the means of transport and clearance,
  • Insurance is negotiable.

 

FCA Incoterms (Free Carrier) – goods delivered to the buyer

 

The seller delivers the goods to the buyer, in one of two ways:
when the marked place is the seller’s premises – the goods are delivered when they are loaded on the means of transport arranged by the buyer.
when the named place is another place – the goods are considered to have been delivered when they have been loaded on to the seller’s means of transport and are ready for unloading from the seller’s means of transport and are at the disposal of the carrier or another person designated by the buyer.

and carry out the export clearance formalities.

It is the buyer’s responsibility to assume the risk and conclude the contract of carriage from the designated place of delivery and to inform the seller of the name of the carrier, the date of loading and the type of means of transport.

 

CPT Incoterms (Carriage Paid To) – goods handed over to the buyer’s carrier

 

  • It is the duty of the seller to deliver the goods to the carrier (the buyer bears the risk from that point onwards) and to conclude a contract of carriage to the specified destination and to pay the costs thereof. If there are additional costs and charges during this carriage (in addition to those which, together with the freight, have been paid by the seller when concluding the contract of carriage), these are borne by the buyer.
  • CIP (Carriage and Insurance Paid To) – insured goods handed over to the buyer’s carrier.

 

CIP Incoterms (Carriage and Insurance Paid To) – insured goods handed over to the buyer’s carrier

 

Compared to the CPT formula, the seller’s obligations are extended to include taking out insurance against the risk of loss of or damage to the goods by the buyer, from the point of delivery to at least the point of destination, and covering the costs, as well as providing the buyer with proof of insurance so that, in the event of damage or loss of the goods, he can claim against the insurer.
Other obligations of the parties are as in the CPT.

 

DAP Incoterms (Delivery at Place) – goods delivered at the place of delivery

 

The seller’s obligation is to deliver the goods and place them at the disposal of the buyer, on the means of transport, ready for unloading, at the specified destination. The seller bears all risks associated with the delivery of the goods to the named destination or to an agreed point within that destination. In the DAP rule, delivery and arrival at destination are therefore the same.
Unloading and import clearance are the responsibility of the buyer.

DPU Incoterms (Delivery at Place Unloaded) – goods delivered and unloaded at the place of delivery

 

The seller delivers the goods and leaves them at the disposal of the buyer, after unloading from the means of transport, at the named place. The seller shall bear all risks associated with the delivery and unloading of the goods at the named place of destination.
It is the buyer’s responsibility to carry out import clearance.
This is the only rule requiring unloading of the goods at the place of delivery, so the seller should make sure that he is able to arrange for unloading at the named place.

 

DDP Incoterms (Delivered Duty Paid) – goods delivered to the place of delivery, ready for unloading

 

The seller’s obligation is to deliver the goods to the specified destination and place them at the disposal of the buyer after import clearance, on the means of transport, ready for unloading.
The seller bears all risks associated with the delivery of the goods to the specified destination or to an agreed point within that destination. In the DDP rule, delivery and arrival at destination are therefore the same .
It is the buyer’s responsibility to unload the goods.

 

FAS Incoterms (Free Alongside Ship) – goods delivered alongside a ship

 

  • The seller delivers the goods to the buyer when the goods are placed alongside a ship (e.g.: on a quay or barge) nominated by the buyer at the chosen date and port of shipment.
    The buyer is responsible for loading the goods and all subsequent costs and risks of loss of or damage to the goods while the goods are alongside the ship.

 

FOB Incoterms (Free on Board) – goods delivered on board ship

 

One of the most commonly used Incoterms, belonging to the so-called Group F, characterised by the fact that the seller only bears the costs and liability until the goods are handed over to the carrier.
In the case of transport by sea, the moment of handover of the goods to the carrier is considered to be delivery on board the ship at the port of shipment.
FOB is extremely similar to FAS, but in this case the seller’s cost is also the loading of the goods.
The buyer is obliged to enter into a contract of carriage and inform the seller of the name of the ship and the place of loading and the chosen date of delivery to the port.

 

CFR Incoterms (Cost and Freight) goods delivered on board ship

 

The seller bears the cost of transporting the goods and clears customs.
Once the goods have been delivered on board the vessel, delivery is deemed to have taken place.
The risk of loss of or damage to the goods passes to the buyer once the goods are on board the vessel, such that the seller is deemed to have fulfilled his obligation to deliver the goods, regardless of whether the goods actually arrive at their destination in good condition, in the quantity stated or at all. In this rule, the seller has no obligation, vis-à-vis the buyer, to insure the goods: the buyer is therefore advised to acquire insurance for himself.

CIF Incoterms (Insurance and Freight) – insured goods delivered on board ship

 

Incoterms belonging to the so-called Group C, where the seller organises and pays for transport to a port designated by the buyer.
The seller insures (from the port of loading to, at least, the port of destination) and delivers the goods cleared for export, loaded on board the ship.
Risk passes from the seller to the buyer once the goods are loaded on board the ship.

 

The most commonly used Incoterms in maritime transport

 

  • EXW – the seller is responsible for putting the goods in front of the warehouse or on the ramp and then his responsibility ends.
  • In practice, he additionally loads and secures the goods in the container and clears the goods.
  • FCA – the seller is responsible for delivering the goods to the carrier or to a place designated by the seller (consolidation warehouse) and clears the goods for export. The buyer bears the risk and transport costs from the designated place of delivery.
  • FOB – the seller must deliver the container to the port of loading at his own expense.
    He also bears the costs of customs clearance, THC, documentation, VGM. The consignee has control of the cargo from the port of loading and, in the case of LCL, knows the costs he will incur when receiving the goods.
  • CIF – the shipper bears the costs and risks up to the port of destination and insures the goods.
    In the case of the consignee, he has no control over the transport and in the case of LCL he does not know the costs he will incur when receiving the goods.
  • DAP – the seller bears all costs including delivery to the buyer’s warehouse.
    The buyer’s only obligation is to clear customs at his own expense.
  • DDP – The seller bears all costs including delivery to the buyer’s warehouse. In addition, he clears customs for the buyer and pays the duty due.
    The buyer only pays VAT, which he must account for in his tax return.

 

Application of Incoterms

 

The application of Incoterms plays a key role in three important areas of international trade. It is vital in trade negotiations, the organisation of international transport and the determination of the parties’ responsibilities. They unify the rules and enable precise delivery terms, minimising the risk of disputes and misunderstandings between seller and buyer.

 

Trade negotiations

 

During commercial negotiations, the Incoterms form the basis for establishing the terms of delivery of goods between seller and buyer. They define, among other things, where the risks and costs of transport are assumed, as well as responsibility for customs documentation. The use of Incoterms facilitates negotiations as they provide clarity and transparency on the obligations and liabilities of both parties. This makes it possible to effectively agree the terms of delivery, such as the place of transshipment, transport times and costs.

 

International transport

 

Incoterms also have a significant impact on the organisation of international transport. They determine who is responsible for organising the transport, selecting the mode of transport and paying the costs associated with the transport. The relevant Incoterms 2020 formula informs the parties whether the seller is to deliver the goods to a specific location and the buyer then takes care of further transport, or whether the seller is responsible for the entire delivery process. This facilitates logistical planning and coordination between the various parties involved in transporting the goods, minimising the risk of delays and misunderstandings.

 

Responsibilities of the parties

 

An important aspect of using Incoterms is to define the responsibilities of both parties in an international commercial transaction. The incoterms clarify when the risk of the goods passes from one party to the other, what insurance is required and who bears the costs of any damage or loss of the goods during transport. This avoids ambiguities and disputes over liability for damages, which contributes to a smooth and transparent commercial relationship.

 

Traps and mistakes

 

The application of Incoterms can sometimes be complicated and involve some pitfalls and mistakes. Here are some examples:

  1. Incorrect adaptation of the Incoterms formula to the specifics of the transaction: Choosing an inappropriate Incoterms formula can lead to ambiguities and conflicts. It is important to have a thorough understanding of the requirements and specifics of the transaction and to tailor the Incoterms formula, taking into account aspects such as place of delivery, transport and risk.
  2. Insufficient attention to contract negotiations: Contract negotiations should take into account detailed Incoterms clauses. Inaccurate or missing clauses can lead to misunderstandings and disputes in the future. It is important to include all relevant aspects, such as responsibility for insurance, customs documentation and unloading.
  3. Lack of clarity on responsibilities: Incoterms set out some standard obligations for the seller and the buyer, but can also be supplemented by individual arrangements. It is important that each party has a clear understanding of its obligations and responsibilities. Vague or incomplete clauses can lead to disputes over liability for costs, risks and documentation.
  4. No consideration of local regulations and practices: Incoterms are international rules, but can be influenced by local regulations and practices. Before concluding a contract, local customs, transport and trade requirements should be taken into account to avoid conflicts or unforeseen costs.
  5. Insufficient communication and cooperation between parties: Clear communication and cooperation between seller and buyer are key to the effective application of Incoterms. The exchange of information regarding deadlines, documents and logistics is important for understanding and fulfilling the obligations related to the delivery of goods.The conclusion is that the application of Incoterms requires diligence, precision and awareness. It is necessary to have a thorough understanding of the Incoterms formulas, incorporate them into contract negotiations and cooperate between the parties to avoid potential pitfalls and errors that can affect delivery times and, above all, increase our transport costs.If you need support in choosing Incoterms – contact us!