Kontener transportowy
Określenie kontener pochodzi od łacińskiego contire, co oznacza trzymać razem.
Kontener jest jednostką ładunkową (ang. Intermodal Transport Unit – ITU) stosowaną w intermodalnych i multimodalnych systemach transportowych. Kontener jest przystosowany do przewozu zarówno morskimi, jak i lądowymi środkami transportu.
Kontener morski to urządzenie transportowe:
- o trwałym charakterze, wystarczająco wytrzymałe, aby nadawało się do wielokrotnego użycia,
- o specjalnej konstrukcji, ułatwiającej przewóz towarów jednym lub wieloma środkami transportu, bez przeładowywania towaru,
- wyposażone w urządzenia, które zapewniają łatwość mocowania oraz manipulacji – zwłaszcza podczas przeładunku z jednego środka transportu na drugi,
- skonstruowane w sposób pozwalający na łatwy załadunek i rozładunek towarów.
Budowa kontenera – kontener morski
Konstrukcja uniwersalnego kontenera transportowego to:
- stalowa rama
- wzmocnienie podłogi
- naroża kontenerowe, które służą do załadunku kontenera i umożliwiają łączenie ze sobą kontenerów za pomocą twistlock-ów i ich zamocowanie na czas transportu.
- ściany oraz dach wykonane ze specjalnej trapezowej blachy
- dwuskrzydłowe wrota zamykane za pomocą rygli, wyposażone w zamknięcie celne i uszczelnione gumowymi uszczelkami.
Standardy ISO określają minimalne wymagania wytrzymałościowe dla kontenerów. Kontenery powinny być na tyle wytrzymałe, by możliwe było ich piętrzenie w 9 warstwach.
Tabliczka CSC (CSC Safety Approval Plate) jest swoistym „paszportem” kontenera. Zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Bezpiecznych Kontenerach tabliczka powinna zawierać następujące informacje:
- data produkcji,
- kraj produkcji,
- numer identyfikacyjny producenta,
- maksymalna masa brutto,
- maksymalna masa w stosie przy oddziaływaniu przyśpieszenia 1,8 g,
- wartości obciążenia poziomego, jakim był testowany kontener,
- data następnego przeglądu klasyfikacyjnego.
Najczęściej spotykanym rodzajem kontenerów są metalowe prostopadłościany z dwuskrzydłowymi drzwiami na ich krótszej ścianie.
Kontenery różnią się m.in.:
- wymiarami wewnętrznymi,
- wymiarami otworów dachowych i drzwiowych,
- tarą (wagą)
- ładownością.
Jest to skutkiem bieżących zmian technologicznych i konstrukcyjnych oraz nowych materiałów do budowy kontenerów.
Rodzaje kontenerów na rynku
Na rynku dostępne są:
Kontener morski wymiary
Chcesz dowiedzieć się, jakie są wymiary kontenerów standardowych? Zobacz naszą poniższą tabelę.
- POBIERZ poniższą grafikę w formacie A4 PDF – Wymiary kontenerów standardowych >>>
Kontenery a transport intermodalny
Nasz towar może być transportowany od producenta aż pod nasze drzwi jednym kontenerem, dzięki transportowi intermodalnemu.
Transport intermodalny wykorzystuje więcej niż jeden środek transportu dla przewozu danego towaru.
Co ciekawe, transport ładunku jednym kontenerem przez całą trasę gwarantuje mniejsze ryzyko włamań i kradzieży.
Zalety transportu intermodalnego
- możliwa optymalizacja kosztów przewozu nawet o 50% – w zależności od kierunku,
- dobre rozwiązanie dla ciężkich towarów – pozwala na transport 26 ton ładunku w jednym kontenerze (dla porównania: w transporcie drogowym standardowa plandeka to max. 24 tony),
- większe bezpieczeństwo towaru,
- sprzyjający niskiej emisji CO2 (nawet o 30% mniej!).
Wady transportu intermodalnego
- mniejsza elastyczność terminów (uzależniony od rozkładu i liczby rejsów armatorów, przewoźników itd.),
- wydłużony czas tranzytowy,
- brak gwarancji stałego monitorowania przesyłki przez cały transport (zazwyczaj brak możliwości śledzenia kontenera w czasie rzeczywistym).