Aby ułatwić planowanie załadunku towarów na palety do kontenerów, warto zapoznać się z poglądowymi sposobami ich układania w transporcie morskim. Podstawowym warunkiem dobrego wykorzystania wnętrza kontenera jest umieszczenie w nim jak największej liczby palet z towarami, jednocześnie nie przekraczając maksymalnego dopuszczalnego ciężaru użytkowego. Należy to zrobić w taki sposób, aby pojedyncze partie ładunku nie uległy zniszczeniu przez cały proces transportu – od załadunku, przez przewóz, po wyładunek.
Wypełniając kontener ładunkiem ustawionym na paletach nie da się wykorzystać jego całkowitego potencjału, czyli powierzchni ładunkowej. Stopień wydajności załadowania będzie natomiast uzależniony od sposobu w jaki ułożymy towary.
Przewozy kontenerowe umożliwiają układanie palet z ładunkiem w sposób piętrowy. Należy mieć na uwadze maksymalną wysokość partii liczoną razem z paletą pozwalającą na załadunek do odpowiedniego kontenera. Ładunki w kontenerach muszą zgadzać się z określonymi limitami i ograniczeniami wagowymi w transporcie.
Poniżej znajdziemy grafiki przedstawiające sposoby ułożenia palet w kontenerach. Pamiętajmy, że mają one charakter jedynie poglądowy i nie oddają w pełni rzeczywistej sytuacji.
WYMIARY EUROPALETY
KONTENER MORSKI 20’DV
11 europalet w 1 warstwie
KONTENER MORSKI 40’DV
24 europalety w 1 warstwie
KONTENER MORSKI 40’PALLET WIDE
30 europalet w 1 warstwie

KONTENER MORSKI 45’PALLET WIDE
33 europalety w 1 warstwie
KONTENER MORSKI 20’REEFER
10 europalet w 1 warstwie
KONTENER MORSKI 40’REEFER
23 europalety w 1 warstwie