Detention, demurrage i storage - czym są i jak ich uniknąć?
Detention, demurrage i storage – czym są te opłaty i jak ich uniknąć?
Wojciech Baryła Sea Freight Forwarder
9 min.

Detention, demurrage i storage – czym są te opłaty i jak ich uniknąć?

Detention, demurrage i storage potrafią znacząco zwiększyć koszt całego transportu. Zobacz, co to za opłaty, kiedy są naliczane!

Import towarów z krajów trzecich to proces, który wymaga nie tylko dobrej logistyki, ale także zrozumienia zasad naliczania dodatkowych opłat. W transporcie morskim oraz w transporcie kolejowym często pojawiają się pojęcia tj. demurrage, detention, czy storage. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne, każdy z tych terminów oznacza co innego i wiąże się z innym etapem obsługi kontenera. Sprawdź, czym są te opłaty, kiedy się je nalicza i – co najważniejsze – jak ich uniknąć.

Co to jest demurrage?

Opłaty demurrage to opłaty naliczane przez armatora za przetrzymywanie kontenera na powierzchni terminala portowego po upływie tzw. okresu wolnego (ang. free time). Są to opłaty związane z wykorzystaniem powierzchni terminala przez kontener, niezależnie od winy importera, i są zazwyczaj stosowane w transporcie morskim. Okres wolny to określony czas, w którym odbiorca może bezpłatnie odebrać kontener po jego rozładunku ze statku. Po podjęciu kontenera przez odbiorcę kończy się okres wolny, a proces naliczania opłat demurrage jest ściśle powiązany z momentem przejęcia kontenera. Jeśli z jakiegoś powodu odbiór się opóźnia – np. ze względu na trwającą odprawę celną, brak miejsca w magazynie, opóźnienia w dostarczeniu towaru, opóźnienia w przejęciu kontenera lub odbiorze kontenera, lub inne problemy logistyczne – armator zaczyna naliczać opłatę dzienną za każdą dobę przestoju kontenera. Opłaty demurrage są naliczane po upływem dni okresu wolnego, a ich wysokość może rosnąć wraz z kolejnymi dniami postoju kontenera na terminalu. Postój kontenera na terminalu po upływie okresu wolnego generuje dodatkowe opłaty.

Warto podkreślić, że okres wolny jest określony w umowie i zależy od różnych czynników, tj.: właściciel kontenera (armator), rodzaj towaru, port (każdy port ma inne stawki), czy warunki kontraktu. Aby uniknąć naliczania opłat demurrage, ważne jest dokładne planowanie transportu towaru zanim ten opuści port załadunku.

Opłaty demurrage są naliczane przez armatora i dotyczą przetrzymywania kontenera na powierzchni terminala portowego, a ich celem jest motywowanie odbiorców do szybkiego odbioru ładunków i minimalizowania opóźnień w łańcuchu dostaw.

Bądź o krok przed innymi

    Dołącz do PEKO Network i otrzymuj wskazówki prosto od naszych ekspertów!

    Klikając „Dołącz”, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PEKO Spedycja Międzynarodowa W. Jankowski, P. Stachura Sp. J. w celu przesyłania mi informacji marketingowych drogą elektroniczną, w tym newslettera PEKO Network, zgodnie z polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę wycofać zgodę.

    Przestój w transporcie morskim i kolejowym – zasady naliczania opłat demurrage

    Opłaty demurrage są naliczane po upływie dni wyżej wspomnianego okresu wolnego (np. 5-7 dni od daty złożenia pełnego kontenera na terminalu) i rosną w sposób progresywny.
    W imporcie opłaty demurrage są zazwyczaj stosowane po określonym czasie od złożenia pełnego kontenera na terminalu, a ich naliczanie zależy od podjęcia kontenera przez odbiorcę oraz ewentualnych opóźnień w odbiorze ładunku. Oznacza to, że jeżeli importer nie rozpocznie procedury odbioru kontenera w określonym czasie, zostanie obciążony dodatkowymi kosztami za każdy kolejny dzień postoju kontenera.

    System naliczania demurrage

    System naliczania demurrage jest oparty na dobowych stawkach i liczbie dni opóźnienia względem ustalonego free time. Warto zaznaczyć, że stawki demurrage mogą rosnąć wraz z upływem dni po przekroczeniu okresu wolnego. Stawki te mogą być zróżnicowane – np. wyższe po 5. czy 10. dniu i zależą od rodzaju kontenera oraz polityki danego armatora.

    Przykład:

    • Data złożenia pełnego kontenera w porcie: 1 sierpnia.
    • Free time: 5 dni.
    • Kontener odebrany: 10 sierpnia.
    • Czas przestoju kontenera: 4 dni (6-9 sierpnia).
    • Stawka demurrage: 60 EUR/dzień.

    Łączna opłata demurrage: 4 dni × 60 EUR = 240 EUR.

    Pamiętaj, że różni armatorzy mają różne stawki i terminy – warto je znać przed rozpoczęciem importu, by uniknąć nieporozumień i dodatkowych kosztów.

    W konsekwencji jakich sytuacjach może dojść do naliczenia opłat demurragee?

    Pamiętaj, że import towarów to złożony proces, dlatego tak ważne jest, by zaplanować go z doświadczoną firmą spedycyjną. Zaniedbanie poniższych kwestii niemal gwarantuje Ci przykrą niespodziankę w postaci naliczenia opłat demurrage:

    • Brak kompletnej dokumentacji transportu, a w konsekwencji przedłużająca się odprawa celna,
    • Brak dostępnego środka transportu do przewozu kontenera,
    • Zwłoka w zgłoszeniu kontenera do odbioru,
    • Opóźnienia związane z dostarczeniem towaru lub przejęcia kontenera przez odbiorcę.

    Przypominamy, że proces naliczania opłat demurrage zależy od momentu przejęcia kontenera przez odbiorcę oraz opóźnień w odbiorze towaru.

    Detention – co to takiego?

    Detention to z kolei opłata naliczana za zwłokę w zwrocie kontenera i użytkowania go poza placem kontenerowym po upływie konkretnego terminu. Poniżej znajdziesz wytłumaczenie, kiedy dochodzi do naliczenia detention w imporcie, a kiedy w eksporcie.

    Detention w imporcie

    W przypadku importu, opłata detention jest naliczana wtedy, gdy importer odbierze pełen kontener z portu i przetransportuje go do swojego magazynu lub centrum dystrybucyjnego, ale nie zwróci pustego kontenera w ustalonym terminie. W tej sytuacji kontener formalnie należy do armatora i powinien jak najszybciej wrócić do terminala lub ustalonego terminalu. Opóźniony zwrot oznacza, że armator nie może wykorzystać tego kontenera do kolejnego transportu – dlatego nalicza opłatę za każdy dodatkowy dzień.

    Przykład:

    • Kontener przybywa do portu 1 sierpnia i zostaje odebrany przez importera 3 sierpnia.
    • Armator daje 7 dni free time na zwrot pustego kontenera.
    • Pusty kontener powinien zostać zwrócony do 10 sierpnia.
    • Zostaje zwrócony dopiero 13 sierpnia.
      Importer poniesie opłatę detention za 3 dni (11-13 sierpnia).

    Warto pamiętać, że opóźnienie zwrotu pustego kontenera może wynikać np. z braku dostępnego transportu, przedłużającego się rozładunku lub braku miejsca w magazynie. Niezależnie od przyczyny – detention zostanie naliczone, chyba że strony uzgodnią inaczej.

    Detention w eksporcie

    W eksporcie opłata detention działa odwrotnie – dotyczy sytuacji, gdy eksporter pobiera pusty kontener z terminala, by załadować do niego swój towar, ale nie dostarcza go z powrotem w ustalonym terminie. Pusty kontener staje się zatem środkiem produkcyjnym armatora, który jest przetrzymywany poza terminalem bez możliwości dalszego wykorzystania.

    Jeśli eksporter nie przygotuje załadunku w odpowiednim czasie i nie przekaże kontenera do załadunku statku, może zostać obciążony opłatą detention za przetrzymywanie kontenera poza terminalem.

    Przykład:

    • Eksporter pobiera pusty kontener z terminala 5 września.
    • Ma 5 dni free time na jego załadunek i zwrot.
    • Kontener powinien być złożony na terminalu do 10 września.
    • Trafia tam dopiero 13 września.
      Eksporter zapłaci opłatę detention za 3 dni (11-13 września).

    Takie sytuacje są szczególnie ryzykowne przy eksporcie towarów sezonowych, niestandardowych lub objętych inspekcjami, które mogą opóźniać przygotowanie wysyłki. Dlatego tak ważna jest koordynacja z magazynem, transportem i spedytorem, by zmieścić się w okresie wolnym od opłat.

    System naliczania detention

    Podobnie jak w przypadku demurrage, detention opiera się na liczbie dni, w których kontener przebywa poza terminalem, bez zwrotu.

    Przykład:

    • Data podjęcia pustego kontenera z portu: 2 sierpnia.
    • Free time: 7 dni.
    • Data zwrotu kontenera: 14 sierpnia.
    • Opóźnienie: 5 dni (8-12 sierpnia).
    • Stawka detention: 45 EUR/dzień.

    Łączna opłata detention: 5 dni × 45 EUR = 225 EUR.

    Zdarza się, że spedytorzy lub importerzy nie są świadomi, że opłata już się nalicza, dlatego warto korzystać z systemów monitorowania czasu i przypomnień lub współpracować z doświadczonym operatorem logistycznym.

    Poznaj przydatne pojęcia w transporcie międzynarodowym
    i zyskaj swobodę w komunikacji ze wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw!
    POBIERZ PDF

    Czym różnią się demurrage i detention?

    Chociaż obie opłaty dotyczą przetrzymywania kontenera i mogą wystąpić w jednym łańcuchu dostaw, różni je etap, którego dotyczą:

    Rodzaj opłatyDotyczyLokalizacja konteneraMoment naliczania
    Demurrageprzetrzymywania kontenera w porciena terenie terminala portowegopo upływie tzw. określonego czasu wolnego w porcie
    Detentionprzetrzymywania kontenera poza portempoza terminalempo upływie tzw. okresu wolnego na zwrot kontenera na terminal

    Opłaty związane z demurrage i detention są naliczane po przekroczeniu określonego czasu na podjęcie lub zwrot kontenera do portu. Tzw. okres wolny (free time) jest określony w Określony czas na zwrot kontenera jest kluczowy dla uniknięcia dodatkowych opłat. W ciągu całego procesu logistycznego ważne jest monitorowanie terminów, aby uniknąć opłat związanych z przetrzymywaniem kontenera. Zarówno demurrage, jak i detention są zazwyczaj stosowane jako narzędzie motywacyjne armatora. Mówiąc wprost, chodzi o to, by kontenery rotowały jak najszybciej i nie blokowały infrastruktury. Jest to również dodatkowy zarobek armatora (korzystanie z magazynu ruchomego ISO (kontenera)).

    Storage – co to za opłata?

    Storage to opłata naliczana przez terminal portowy za składowanie kontenera na jego terenie, obejmująca wykorzystanie powierzchni terminala portowego przez kontener powierzchni. Opłaty storage dotyczą zarówno eksporterów, jak i importerów i są naliczane za powierzchnię zajmowaną przez kontener, niezależnie od opłat demurrage. W przeciwieństwie do demurrage, storage nie jest naliczany przez armatora, a przez operatora terminala. Opłata może pojawić się np. wtedy, gdy kontener został już zwolniony przez armatora, ale odbiorca nie zorganizował transportu lądowego na czas.
    Storage jest często naliczany równolegle z demurrage, choć stanowi osobną pozycję na fakturze. W niektórych portach storage może też dotyczyć ładunku składowanego luzem, nie tylko kontenerów.

    Jakich kontenerów dotyczy opłata storage?

    Storage dotyczy wszystkich rodzajów kontenerów, ale najwyższe stawki storage naliczane są dla kontenerów chłodniczych, które wymagają specjalnych warunków przechowywania, podłączenia do zasilania i stałego monitorowania temperatury. Różne stawki storage obowiązują w zależności od rodzaju kontenera, a opłaty związane z wykorzystaniem powierzchni terminala są szczególnie wysokie dla kontenerów chłodniczych które są monitorowane oraz zasilane. Ważne jest, aby kontrolować czas przestoju, ponieważ kluczowe znaczenie ma minimalizowanie kosztów storage. Oprócz nich storage obejmuje również:

    • kontenery 20’ i 40’,
    • kontenery typu high cube,
    • kontenery specjalistyczne (np. tanki, open top),
    • kontenery puste oczekujące na załadunek lub odbiór.

    Opłata storage dotyczy również pustego kontenera. Jest naliczana, jeśli zostanie on dostarczony na terminal zbyt wcześnie przed planowaną wysyłką, lub nie zostanie odebrany przez przewoźnika w terminie.

    Podsumowanie: jak uniknąć dodatkowych opłat?

    Aby uniknąć dodatkowych kosztów związanych z demurrage, detention i storage, warto:

    • dokładnie zapoznać się z warunkami umowy przewozowej,
    • znać limity free time i stawki opłat,
    • korzystać z profesjonalnej obsługi spedycyjnej,
    • szybko odbierać pełne kontenery i równie szybko je zwracać,
    • monitorować czas przebywania kontenera na terminalu lub poza nim,
    • mieć gotowość dokumentacyjną do odprawy celnej już przed zawinięciem statku do portu.

    Zrozumienie mechanizmów naliczania powyższych opłat to nie tylko kwestia oszczędności – to także planowanie przewidywalnego i bezpiecznego procesu importu, dzięki czemu unikniesz zbędnych kosztów.