Transport śródlądowy - promy, barki i statki towarowe | PEKO Spedycja

Transport śródlądowy

Środki transportu śródlądowego

Transport śródlądowy odnosi się do przewozu towarów i pasażerów za pomocą środków transportu działających na śródlądowych drogach wodnych, takich jak rzeki, kanały i jeziora. Odgrywa znaczącą rolę w systemach logistycznych, będąc efektywnym, ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem – szczególnie na terenach z rozbudowaną siecią dróg wodnych.

W transporcie śródlądowym wykorzystuje się m.in. barki, promy i statki. Promy są również istotnym elementem transportu drogowego, zapewniając połączenie między odcinkami drogi rozdzielonymi akwenem.

Zobacz również: eksport do UK – transport morski zamiast drogowego

Transport śródlądowy w Polsce

W Polsce transport śródlądowy, a szczególnie transport wodny śródlądowy, ma ogromny potencjał. Rozwój transportu śródlądowego jest jednak ograniczany przez niewystarczającą infrastrukturę portową i nawigacyjną oraz zmienne warunki wodne. Główne drogi wodne w Polsce to Wisła, Odra i Warta, a także Kanał Gliwicki.

Rządowe i unijne programy zakładają modernizację istniejącej infrastruktury oraz rozwój nowych szlaków żeglugowych. Rozwój transportu śródlądowego stanowi obecnie kluczowy element polityki zrównoważonego transportu ładunków.

Zalety i wady transportu śródlądowego

Zalety transportu śródlądowego:

  • Ekologiczność – żegluga śródlądowa znacząco ogranicza emisję zanieczyszczeń atmosferycznych, zwłaszcza w porównaniu do transportu drogowego, kolejowego czy lotniczego.
  • Niższe koszty transportu – szczególnie przy przewozie znacznych ilości ładunków masowych na dużą skalę.
  • Bezpieczeństwo – mniejsze ryzyko kolizji, a przewozem ładunków niebezpiecznych można zarządzać w bardziej kontrolowanych warunkach.

Wady transportu śródlądowego:

  • Zależność od warunków wodnych – w okresach suszy niektóre rzeki stają się zbyt płytkie, co utrudnia przemieszczeniu towarów drogą wodną.
  • Niższa prędkość – transport wodny jest wolniejszy niż transport kolejowy czy lotniczy.
  • Ograniczenia infrastrukturalne – ograniczona liczba portów rzecznych oraz brak pełnego połączenia z systemami lądowymi.
transport śródlądowy Transport wodny śródlądowy

Transport wodny śródlądowy – charakterystyka

Transport wodny śródlądowy to specyficzny rodzaj transportu śródlądowego, który koncentruje się na wykorzystaniu dróg wodnych do przemieszczaniu towarów i pasażerów. Oferuje on nie tylko zalety transportu śródlądowego, ale i możliwość przewozu znacznych ilości ładunków w sposób ekologiczny i ekonomiczny.

Środki transportu wodnego śródlądowego

Do głównych jednostek wykorzystywanych w żegludze śródlądowej należą:

  • Barki towarowe: przeznaczone do przewozu dużych partii ładunków masowych.
  • Promy i statki towarowe: zapewniające połączenia między portami śródlądowymi i morskimi, a nawet z otwartym morzem, przewożące ładunek między krajami Europy a Wielką Brytanią i krajami Skandynawii.

Transport wodny śródlądowy a inne gałęzie

W porównaniu do transportu drogowego i kolejowego, transport wodny śródlądowy pozwala przetransportować towary przy mniejszym negatywnym wpływie na środowisko. Choć transport lotniczy oferuje największą prędkość, wiąże się z najwyższymi kosztami i emisją CO2.

W zintegrowanych systemach logistycznych transport wodny może być wykorzystywany jako ogniwo komplementarne, uzupełniając transport kolejowy lub morski w dostawie towarów z/do portów.

Perspektywy i wyzwania

Rozwój transportu śródlądowego wymaga m.in.:

  • inwestycji w infrastrukturę i unowocześnienia systemów nawigacyjnych,
  • zapewnienia niezawodnych warunków wodnych przez cały rok,
  • współpracy z urzędami żeglugi śródlądowej oraz wsparcia ze strony Unii Europejskiej.

Jego roli w przyszłości nie da się pominąć – żegluga śródlądowa może stanowić fundament zrównoważonego rozwoju branży transportowej i przewozu ładunków w skali krajowej i międzynarodowej.

Bądź o krok przed innymi

    Dołącz do PEKO Network i otrzymuj wskazówki prosto od naszych ekspertów!

    Klikając „Dołącz”, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PEKO Spedycja Międzynarodowa W. Jankowski, P. Stachura Sp. J. w celu przesyłania mi informacji marketingowych drogą elektroniczną, w tym newslettera PEKO Network, zgodnie z polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę wycofać zgodę.