Czym jest TEU i FEU? Sprawdź, co oznaczają i czym się różnią!
Czym jest TEU i FEU?
PEKO Spedycja Twój opiekun transportu!
4 min.

Czym jest TEU i FEU?

Czy wiesz, czym różnią się TEU i FEU? Sprawdź, jak wybrać odpowiedni kontener do transportu, by zoptymalizować koszty i efektywnie zarządzać przestrzenią ładunkową.

TEU – co to jest?

TEU, czyli kontener dwudziestostopowy (ang. Twenty-foot Equivalent Unit, inaczej 20 ft lub 20′) to standardowa jednostka miary stosowana w transporcie kontenerowym do określania pojemności kontenerów.

Jednostka TEU jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp (około 6,1 metra). Dzięki niej można w prosty sposób porównywać i planować transport różnorodnych towarów na całym świecie, niezależnie od wielkości statku czy infrastruktury portowej.  Kontener ten stanowi podstawowy element globalnej logistyki, umożliwiając efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową.

TEU pozwala również określić zdolność ładunkową terminali portowych: morskich i kolejowych.

Pamiętaj, że poprawna anglojęzyczna forma to Twenty-foot Equvalent Unit, a nie Twenty-feet equivalent unit!

Czym jest FEU?

FEU, czyli kontener czterdziestostopowy (ang. Forty-foot Equivalent Unit, inaczej 40 ft lub 40′), to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerów, równoważna objętości kontenera o długości 40 stóp (około 12,2 metra). Kontener FEU jest zatem dwukrotnie większy od TEU i często używany jest do przewozu większych ładunków. W praktyce oznacza to, że jeden kontener 40′ można przeliczyć na dwa kontenery 20′. W transporcie morskim oba te standardy są kluczowe dla planowania logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Jednostki TEU i FEU są powszechnie używane do opisywania pojemności statków kontenerowych oraz planowania logistyki ładunkowej. Warto zauważyć, że w ostatnich latach pojawiły się największe kontenerowce przekraczające pojemność 23 000 TEU w 2020 roku i 24 000 TEU w 2022 roku:

  • MSC Irina: 24 346 TEU
  • OOCL Spain: 24 188 TEU
  • MSC Tessa: 24 116 TEU

Czym różni się kontener TEU od FEU? Pojemność TEU i FEU

Jednostki TEU i FEU są powszechnie używane do opisywania pojemności statków kontenerowych oraz planowania logistyki ładunkowej.

Różnica między nimi tkwi przede wszystkim w ich wielkości i pojemności. Jak wspomniano wcześniej, Twenty-feet Equivalent Unit to jednostka równoważna kontenerowi o długości 20 stóp, podczas gdy FEU odpowiada kontenerowi o długości 40 stóp.

1 TEU ile to kontenerów?

  • 1 TEU = 1 kontener 20 stopowy
  • 1 FEU = 1 kontener 40 stopowy = 2 TEU

Zatem 1 FEU to jednostka odpowiadająca 2 TEU.

W praktyce oznacza to, że jeśli mamy do przewiezienia towar o objętości odpowiadającej jednemu kontenerowi FEU, możemy go również zmieścić w dwóch kontenerach TEU. To porównanie jest bardzo istotne przy planowaniu transportu i obliczaniu kosztów przewozu, ponieważ umożliwia elastyczne dopasowanie przestrzeni ładunkowej do specyficznych potrzeb klienta.

Poznaj wymiary kontenerów standardowych i specjalistycznych
Zarządzaj efektywnie swoją przestrzenią ładunkową i zoptymalizuj koszty transportu
POBIERZ BEZPŁATNY PDF

40′ czy 20′ – jak duże znaczenie ma wielkość kontenera

Wybór między kontenerem 20′ a 40′ zależy od wielu czynników, takich jak:

  • Ilość i objętość przewożonego towaru
  • Koszty transportu
  • Dostępność kontenerów w porcie załadunku i rozładunku

Kontener o długości 20 stóp jest bardziej uniwersalny i łatwiej dostępny, co czyni go dobrym wyborem dla mniejszych przesyłek lub tam, gdzie dostępna przestrzeń jest ograniczona. Z kolei kontener 40 stopowy, mimo że jest większy i może pomieścić więcej towaru, może być mniej elastyczny w niektórych sytuacjach logistycznych.

Jednak nie tylko wielkość, ale również rodzaj kontenera ma znaczenie- zobacz kontenery specjalistyczne – open top, flat rack, super rack.

Dla firm zajmujących się transportem morskim, zrozumienie różnic między TEU a FEU oraz umiejętność wyboru konkretnego kontenera to klucz do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Kontener 20′ i 40′ stanowią fundamentalne elementy globalnej logistyki, umożliwiając efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową i optymalizację kosztów transportu. Wybór między nimi powinien być dokładnie przemyślany i dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta.