Kontener morski – rodzaje kontenerów morskich i ich specyfikacja
PEKO Spedycja Twój opiekun transportu!
6 min.

Kontener morski – rodzaje kontenerów morskich i ich specyfikacja

Kontener morski to jedna z najbardziej popularnych form transportu towarów na świecie. Sprawdź, jakie są ich wymiary, zalety, wady oraz zastosowanie.

Kontener morski – zalety

Kontener morski to uniwersalny i efektywny sposób transportu towarów, który oferuje wiele przewag nad innymi formami transportu. Kontenery są łatwe w obsłudze i skalowalne, co pozwala dostosować je do konkretnych potrzeb. Dodatkowo, transport kontenerowy jest tańszy i bardziej przyjazny dla środowiska niż inne formy transportu. W związku z tym, kontenery morskie są szeroko stosowane w transporcie multimodalnym i intermodalnym, a ich popularność stale rośnie.

Określenie kontener pochodzi od łacińskiego contire, co oznacza trzymać razem. Kontener jest jednostką ładunkową (ang. Intermodal Transport Unit – ITU) stosowaną w intermodalnych i multimodalnych systemach transportowych. Kontener jest przystosowany do przewozu zarówno morskimi (spedycja morska), jak i lądowymi środkami transportu.

Kontener morski to urządzenie transportowe:

  • o trwałym charakterze, wystarczająco wytrzymałe, aby nadawało się do wielokrotnego użycia,
  • o specjalnej konstrukcji, ułatwiającej przewóz towarów jednym lub wieloma środkami transportu, bez przeładowywania towaru,
  • wyposażone w urządzenia, które zapewniają łatwość mocowania oraz manipulacji – zwłaszcza podczas przeładunku z jednego środka transportu na drugi,
  • skonstruowane w sposób pozwalający na łatwy załadunek i rozładunek towarów.

Sprawdź również: transport kontenerów

Wymiary kontenerów morskich: standardowych i specjalistycznych

POBIERZ PDF

Kontenery morskie – rodzaje dostępne na rynku

Kontenery morskie są dostępne w różnych rozmiarach i kształtach, w zależności od rodzaju towaru, który mają transportować. Najpopularniejszymi rodzajami kontenerów są:

Kontener morski konstrukcja: sekrety solidności i wytrzymałości

Konstrukcja uniwersalnego kontenera transportowego to:

  • stalowa rama
  • wzmocnienie podłogi
  • naroża kontenerowe, które służą do załadunku kontenera i umożliwiają łączenie ze sobą kontenerów za pomocą twistlock-ów i ich zamocowanie na czas transportu.
  • ściany oraz dach wykonane ze specjalnej trapezowej blachy
  • dwuskrzydłowe wrota zamykane za pomocą rygli, wyposażone w zamknięcie celne i uszczelnione gumowymi uszczelkami.

Standardy ISO określają minimalne wymagania wytrzymałościowe dla kontenerów. Kontenery powinny być na tyle wytrzymałe, by możliwe było ich piętrzenie w 9 warstwach.

Tabliczka CSC (CSC Safety Approval Plate) jest swoistym „paszportem” kontenera. Zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Bezpiecznych Kontenerach tabliczka powinna zawierać następujące informacje:

  • data produkcji,
  • kraj produkcji,
  • numer identyfikacyjny producenta,
  • maksymalna masa brutto,
  • maksymalna masa w stosie przy oddziaływaniu przyśpieszenia 1,8 g,
  • wartości obciążenia poziomego, jakim był testowany kontener,
  • data następnego przeglądu klasyfikacyjnego.

Najczęściej spotykanym rodzajem kontenerów są metalowe prostopadłościany z dwuskrzydłowymi drzwiami na ich krótszej ścianie.

Kontenery różnią się m.in.:

  • wymiarami wewnętrznymi,
  • wymiarami otworów dachowych i drzwiowych,
  • tarą (wagą)
  • ładownością.

Jest to skutkiem bieżących zmian technologicznych i konstrukcyjnych oraz nowych materiałów do budowy kontenerów.

Każdy kontener morski posiada także standardowe zaczepy, dzięki którym może być łatwo załadowany na statek, wagon kolejowy lub ciężarówkę. Kontenery są wykonane z metalu i posiadają specjalne uszczelnienia oraz zamknięcia, co zapewnia bezpieczeństwo ładunku podczas transportu.

Kontener morski wymiary – budowa kontenerów morskich i specyfikacja

Wymiary kontenerów morskich – wymiary kontenera

Każdy kontener morski ma swoją specyfikację, zgodną z normami ISO. Standardowe kontenery 20-stopowe i 40-stopowe mają wymiary zewnętrzne odpowiednio: 6,06m x 2,44m x 2,59m oraz 12,19m x 2,44m x 2,59m.

Kontener morski waga

Waga własna kontenera 20-stopowego wynosi około 2,2 tony, a 40-stopowego – około 3,8 tony.

Kontener morski: zalety wykorzystania

Kontenery morskie posiadają wiele przewag nad innymi formami transportu towarów. Oto niektóre z nich:

  • Ekonomia – transport kontenerowy jest zwykle tańszy niż transport innymi formami, zwłaszcza na długich dystansach. To dlatego, że kontenery są łatwe do załadowania i rozładunku oraz przenoszenia między różnymi formami transportu, co zwiększa efektywność i zmniejsza koszty.
  • Łatwość obsługi – kontener morski jest łatwy do załadowania i rozładunku, co pozwala zaoszczędzić czas i zwiększyć efektywność procesu transportu. Dodatkowo, kontenery mają z góry określoną specyfikację (wymiary, waga), co ułatwia procesy magazynowania i logistyki.
  • Skalowalność – morski kontener transportowy jest dostępny w różnych rozmiarach, dzięki czemu można dobrać odpowiedni do potrzeb konkretnego ładunku. Ponadto, można go stosować w różnych formach transportu, co zwiększa skalowalność transportu.
  • Ochrona środowiska – transport kontenerowy jest stosunkowo bardziej przyjazny dla środowiska niż inne formy transportu towarów, zwłaszcza gdy wykorzystuje się jednostki pływające z napędem ekologicznym.

Spedycja kontenery morskie: Jak zoptymalizować przewóz towarów na morzu

Warto przemyśleć wykorzystanie transportu intermodalnego (jeden kontener transportowany różnymi środkami transportu – morzem, drogą, koleją), by zoptymalizować koszt swego transportu. Przeczytaj więcej o wadach i zaletach tego rodzaju transportu.

Kontenery a transport intermodalny

Nasz towar może być transportowany od producenta aż pod nasze drzwi jednym kontenerem, dzięki transportowi intermodalnemu.

Transport intermodalny wykorzystuje więcej niż jeden środek transportu dla przewozu danego towaru.

Co ciekawe, transport ładunku jednym kontenerem przez całą trasę gwarantuje mniejsze ryzyko włamań i kradzieży.

Zalety transportu intermodalnego

  • możliwa optymalizacja kosztów przewozu nawet o 50% – w zależności od kierunku,
  • dobre rozwiązanie dla ciężkich towarów – pozwala na transport 26 ton ładunku w jednym kontenerze (dla porównania: w transporcie drogowym standardowa plandeka to max. 24 tony),
  • większe bezpieczeństwo towaru,
  • sprzyjający niskiej emisji CO2 (nawet o 30% mniej!).

Wady transportu intermodalnego

  • mniejsza elastyczność terminów (uzależniony od rozkładu i liczby rejsów armatorów, przewoźników itd.),
  • wydłużony czas tranzytowy,
  • brak gwarancji stałego monitorowania przesyłki przez cały transport (zazwyczaj brak możliwości śledzenia kontenera w czasie rzeczywistym).