Transport intermodalny

Co to jest transport intermodalny: definicja

Transport intermodalny mówiąc najkrócej, jest to przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu, z pomocą jednej jednostki ładunkowej (kontener lub nadwozie wymienne) na całej trasie przewozów.

Zgodnie z definicją transport intermodalny charakteryzuje:

  • konieczność użycia co najmniej dwóch środków transportu (morski, kolejowy, lotniczy, drogowy)
  • stosowanie jednej umowy o przewóz,
  • wystąpienie jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przebieg dostawy towaru,
  • konieczność zjednostkowania ładunku, czyli tworzenie jednej jednostki ładunkowej z kilku mniejszych celem zwiększenia wydajności transportu.

Transport intermodalny bywa nazywany zamiennie kombinowanym lub multimodalnym, jednak nie jest to to samo. Dokumenty unijne z 2001 roku przedstawiają różne definicje tych pojęć. Jakie są zatem różnice pomiędzy transportem intermodalnym a multimodalnym i kombinowanym? Transport multimodalny dopuszcza zmianę jednostki ładunkowej, a w transporcie kombinowanym główna część trasy odbywa się z wykorzystaniem transportu kolejowego lub morskiego.

Zastosowanie tych samych kontenerów lub naczep na całej trasie przewozu umożliwia sprawne przemieszczanie ładunku pomiędzy różnymi rodzajami transportu. Udział transportu intermodalnego w globalnym łańcuchu dostaw stale rośnie ze względu na jego liczne zalety.


Potrzebujesz organizacji transportu intermodalnego? Powierz to nam!


Transport intermodalny – rodzaje

Transport intermodalny to rodzaj przewozu towarów, który wykorzystuje co najmniej dwa różne środki transportu w jednej trasie przewozowej, bez zmiany jednostki ładunkowej. Dzięki temu, transport intermodalny zwiększa efektywność logistyczną, zmniejsza koszty i jest bardziej ekologiczny. Poniżej przedstawiamy główne rodzaje transportu intermodalnego:

1. Transport drogowo-kolejowy (transport drogowy intermodalny)

  • Opis: Ten rodzaj transportu łączy transport drogowy z kolejowym, gdzie towary są przewożone na długich dystansach koleją, a na krótszych odcinkach drogą.
  • Zastosowanie: Idealny do przewozu kontenerów, naczep oraz przyczep. Wykorzystywany głównie w przewozach międzynarodowych oraz na dużych dystansach krajowych.
  • Zalety: Zmniejszenie emisji CO2, redukcja kosztów paliwa i zwiększenie bezpieczeństwa transportu.

2. Transport drogowo-morski

  • Opis: Łączy transport drogowy z morskim, gdzie towary są przewożone drogą morską na długich dystansach, a następnie drogą do finalnego odbiorcy.
  • Zastosowanie: Powszechnie stosowany w handlu międzynarodowym, szczególnie w przypadku przewozu kontenerów i dużych ładunków.
  • Zalety: Efektywność kosztowa przy przewozie dużych ilości towarów, możliwość przewozu na dalekie odległości.

3. Transport kolejowo-morski

  • Opis: Wykorzystuje transport kolejowy i transport morski, umożliwiając przewóz towarów z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej do portów morskich, a następnie drogą morską.
  • Zastosowanie: Używany do przewozu kontenerów i towarów masowych na dużych dystansach, często w handlu międzykontynentalnym.
  • Zalety: Niskie koszty transportu na duże odległości, wysoka pojemność przewozowa.

4. Transport drogowo-lotniczy

  • Opis: Kombinacja transportu drogowego z lotniczym, gdzie towary są przewożone drogą lotniczą na długich dystansach i drogą na krótszych odcinkach.
  • Zastosowanie: Stosowany głównie do przewozu towarów o wysokiej wartości, wrażliwych na czas dostawy, takich jak elektronika, farmaceutyki i towary luksusowe.
  • Zalety: Najszybsza forma transportu, idealna do przewozu towarów wymagających szybkiej dostawy.

5. Transport morsko-lotniczy

  • Opis: Łączy transport morski i lotniczy, umożliwiając przewóz towarów na długich dystansach drogą morską, a następnie szybki transport lotniczy na końcowym etapie.
  • Zastosowanie: Używany w handlu międzynarodowym, zwłaszcza gdy towary muszą dotrzeć szybko po przekroczeniu oceanu.
  • Zalety: Kombinacja niskich kosztów transportu morskiego z szybkością transportu lotniczego.

Czym jest kontener intermodalny?

Kontener intermodalny to standardowa jednostka ładunkowa zaprojektowana do przewozu towarów za pomocą różnych środków transportu – takich jak ciężarówki, pociągi i statki – bez konieczności przeładowywania samego ładunku. Dzięki unifikacji wymiarów i konstrukcji, kontenery te mogą być łatwo przenoszone między różnymi środkami transportu, co zwiększa efektywność i redukuje koszty logistyczne.

Zobacz więcej:

transport intermodalny intermodal

Transport intermodalny wady i zalety

Transport intermodalny: zalety

Do największych zalet transportu intermodalnego zaliczamy:

  1. Zwiększone bezpieczeństwo ładunku – dzięki temu, że towar nie podlega przeładunkowi przy zmianie środka transportu, ryzyko jego uszkodzenia oraz kradzieży maleje.
  2. Możliwość przewozu ładunku o większej wadze – w transporcie intermodalnym, jeden kontener może pomieścić do 26 ton ładunku. W porównaniu z transportem drogowym, w którym standardowa plandeka może zostać załadowana do maksymalnej wagi 24 ton towaru, to duża oszczędność, ponieważ w cenie jednego kontenera, można przewieźć aż o 2 tony towaru więcej. Wynika to z regulacji dotyczących transportu intermodalnego, które zezwalają na wyższą dopuszczalną masę całkowitą zestawu, jeśli ciężarówka jest wykorzystywana w połączeniu z innymi formami transportu. Możliwość zwiększenia wagi towaru obowiązuje na każdym etapie przewozu, zarówno podczas transportu morskiego, kolejowego, jak i drogowego, pod warunkiem, że obowiązujące przepisy kraju nadania i docelowego są zgodne.
  3. Minimalizacja emisji CO2 – zważywszy na to, że w branży TSL dbałość o środowisko staje się jednym z głównych czynników wytyczających ścieżki rozwoju firm transportowych oraz ich klientów, popularność transportu intermodalnego będzie rosła.
  4. Niższe koszty transportu — transport intermodalny umożliwia wykorzystanie trasy, która jest optymalna pod względem wydajności paliwowej,
  5. Zoptymalizowany czas transportu — przewóz ładunków przebiega sprawnie, krócej niż drogą morską, a w wielu przypadkach jest szybszy niż transport samochodowy,
  6. Jedna umowa na przewóz — jeden dokument ułatwia realizację usługi i nadzór nad procesem przewozu.

Ciekawostka 💡

European Environment Agency opublikowała oficjalne dane dot. średniej emisji CO2 w transporcie drogowym. Okazuje się, że wynosi ona niemal 140 g na tonokilometr (tkm), podczas gdy w transporcie kolejowym jest to o 9 razy mniej — jedynie nieco ponad 15,5 g na tonokilometr. Oznacza to, że przewóz jednostki intermodalnej, z ładunkiem o masie 24 ton na dystansie 1000 km koleją, prowadzi do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery o niemal 3 tony w porównaniu z transportem drogowym.

Transport intermodalny: wady

Transport intermodalny podobnie jak pozostałe rozwiązania, ma zarówno zalety, jak i wady.

  1. Dostępu do odpowiednich terminali przeładunkowych – transport intermodalny zwykle wymaga korzystania ze specjalnie zaprojektowanych portów przeładunkowych, które umożliwiają efektywne przenoszenie ładunków między różnymi środkami transportu, takimi jak statki, pociągi i ciężarówki. Te porty, często nazywane terminalami intermodalnymi lub hubami logistycznymi, są wyposażone w odpowiednie technologie i infrastrukturę, które są niezbędne do obsługi różnorodnych form transportu.
  2. Brak możliwości śledzenia ładunku – w przeciwieństwie do transportu drogowego, transport intermodalny nie daje możliwości śledzenia ładunku. By zyskać informację o bieżącej lokalizacji kontenera, należy skontaktować się ze spedytorem lub bezpośrednio z armatorem. Należy jednak liczyć się z faktem, że będzie to informacja czysto poglądowa, niekoniecznie rzetelna.
  3. Długi czas tranzytu – harmonogram transportu intermodalnego jest często uzależniony od planu oraz liczby dostępnych rejsów kontenerowców u armatora, z którym współpracuje przewoźnik. Rejsy te odbywają się zazwyczaj raz na tydzień, a ładunek musi zostać dostarczony do portu przed wyznaczonym z góry terminem granicznym. Istotna jest również regularność połączeń kolejowych z portem. Z tego powodu elastyczność transportu intermodalnego jest ograniczona w porównaniu do transportu drogowego, który może być zorganizowany i rozpoczęty niemal natychmiastowo w dowolnym momencie.

Liczba zalet przewyższa więc wady i w wielu przypadkach transport intermodalny stanowi najkorzystniejsze rozwiązanie.

Transport intermodalny a multimodalny

Wybór między transportem intermodalnym a transportem multimodalnym zależy od specyfiki przesyłki oraz priorytetów firmy. Transport intermodalny jest często bardziej opłacalny dla standardowych, niezbyt delikatnych towarów przewożonych na długie dystanse, gdzie koszty i bezpieczeństwo są kluczowe. Z kolei transport multimodalny może lepiej sprawdzić się w przypadku potrzeby szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków lub skomplikowanego łańcucha dostaw.

Zobacz również:

Transport intermodalny, multimodalny i kombinowany – różnice

Transport intermodalny, multimodalny i kombinowany to różne podejścia do przewozu towarów z wykorzystaniem więcej niż jednego środka transportu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje specyficzne cechy i różni się w kilku kluczowych aspektach. Poniżej znajduje się tabela, która porównuje te trzy rodzaje transportu pod względem różnych kryteriów:

AspektTransport intermodalnyTransport multimodalnyTransport kombinowany
Środki transportuPrzewóz towarów z wykorzystaniem różnych środków.Przewóz towarów z użyciem co najmniej dwóch różnych środków transportu.Przewóz towarów za pomocą różnych środków transportu.
Jednostka ładunkowaJedna jednostka ładunkowa (np. kontener) przez całą trasę.Różne jednostki ładunkowe, ale jedna umowa przewozowa.Różne jednostki ładunkowe i różne formy kombinacji.
OperatorRóżni operatorzy dla różnych środków transportu.Jeden operator odpowiedzialny za cały proces.Może obejmować różnych operatorów i różne umowy przewozowe.
Umowa przewozowaOddzielne umowy przewozowe dla każdego środka transportu.Jedna umowa przewozowa na całą trasę.Mogą być różne umowy przewozowe dla różnych środków transportu.
Przeładunek ładunkuBrak przeładunku samego ładunku (jednostka ładunkowa niezmieniona).Przeładunek ładunku może być konieczny.Często wymaga przeładunku ładunku.
PrzykładyPrzewóz kontenera kolej-morze-drogowy.Przewóz towarów ciężarówka-kolej-samolot w ramach jednej umowy.Kombinacja transportu ciężarowego, kolejowego i morskiego z różnymi formami przeładunku.

Transport intermodalny, multimodalny i kombinowany różnią się przede wszystkim sposobem organizacji przewozu towarów, liczbą operatorów, formą umów przewozowych oraz podejściem do przeładunku ładunków. Wybór odpowiedniej formy transportu zależy od specyficznych potrzeb logistycznych, kosztów, odległości i charakterystyki przewożonych towarów.

intermodal transport intermodalny PEKO Spedycja

Intermodal — ekologiczny przewóz towarów

Intermodal charakteryzuje się zmniejszoną emisją CO2. W branży TSL znaczenie ekologii stale rośnie. Trend związany z dążeniem do ograniczania emisji CO2 do środowiska przybiera na sile i stanowi jeden z głównych elementów kształtujących drogi rozwoju firm transportowych.

Popularność intermodalu wzrasta. Transport kolejowy stanowiący istotny element transportu intermodalnego jest promowany przez politykę unijną z uwagi na aspekty proekologiczne oraz większe bezpieczeństwo i niższe koszty. W przyszłości można się więc spodziewać korzystnych zmian przepisów, które przyczynią się do rozwoju tego rodzaju transportu.

Transport intermodalny w Europie oraz na całym świecie

Firma PEKO Spedycja to doświadczony partner w zakresie organizacji transportu intermodalnego na świecie. Na szczególną uwagę zasługuje długi staż działania w branży, fachowa obsługa oparta na pracy ekspertów oraz sieć sprawdzonych kontaktów.

Nasza firma oferuje kompleksowe usługi z zakresu transportu intermodalnego. Zapewniamy dostarczenie towaru na czas do miejsca docelowego. Zajmiemy się także dokumentacją, magazynowaniem, odprawą celną i ubezpieczeniem ładunków.

Nasza firma oferuje usługi spedycyjne na najwyższym poziomie. Realizujemy zlecenia na transport krajowy i międzynarodowy o zasięgu kontynentalnym i międzykontynentalnym. Wyróżnia nas elastyczne działanie, dzięki czemu jesteśmy w stanie stworzyć korzystną ofertę dopasowaną do potrzeb Klienta. Jest to możliwe dzięki zaangażowanemu zespołowi ekspertów, wypracowanym metodom działania oraz sieci kontaktów z przewoźnikami. Z nami łańcuchy dostaw zawsze działają sprawnie!

Kiedy warto wybrać transport intermodalny – przykłady

Transport intermodalny sprawdzi się w przypadku przewozu dużych ilości towarów na bliskie i dalekie odległości, w których konieczne jest użycie różnych środków transportu, na przykład w przypadku miejsc trudno dostępnych.

Dobrym argumentem jest optymalna cena i czas realizacji transportu, a także możliwość wysyłki dużej ilości towarów za jednym razem. Zlecenie transportu intermodalnego profesjonalnej firmie spedycyjnej będzie odpowiednie dla wszystkich, którzy cenią bezpieczeństwo, wygodę i sprawność w działaniu.

Intermodalny system transportowy — to się opłaca!

Transport intermodalny to nowoczesne rozwiązanie w logistyce, które dzięki wykorzystaniu przynajmniej dwóch różnych form transportu usprawnia łańcuch dostaw. Mniejsze zaangażowanie kierowców czy brak konieczności przeładunku przekłada się na niższe koszty przewozu, a możliwość wykorzystania różnych gałęzi transportu daje większą elastyczność i pomaga lepiej radzić sobie z trudnościami. Transport intermodalny to większe możliwości.

Zorganizujemy transport intermodalny w Europie oraz na całym świecie. Sprawdź sam i rozpocznij współpracę z nami!