Przewozy cross trade, transport cross-trade | PEKO Spedycja

Przewozy cross trade

Cross trade – co to jest?

Cross trade, nazywany również transportem trójstronnym, to forma międzynarodowego transportu towarów, w której ładunek nie przejeżdża przez kraj siedziby zleceniodawcy transportu. Najczęściej dotyczy sytuacji, gdy firma z Polski zleca transport towaru np. z Niemiec do Francji. W takiej konfiguracji przewożony ładunek nie pojawia się w Polsce – a cały proces odbywa się poza jej granicami.

Transport cross trade z PEKO Spedycja – powierz to nam!

W PEKO Spedycja pomagamy naszym klientom realizować takie zlecenia od A do Z.

Współpracujemy z siecią:

  • sprawdzonych przewoźników drogowych z całej Europy, dzięki czemu możesz liczyć na szybki czas realizacji i pełną kontrolę nad przesyłką – nawet wtedy, gdy nie opuszcza ona Niemiec, Francji czy Holandii,
  • OLO, CLN i Logizall, będac ich członkiem i mając dodatkowe zabezpieczenie na organizowane przez nas transporty, te sieci zrzeszają agentów z całego świata, w tym Azji i krajów częstego importu do Polski: Chin, Korei Południowej czy Wietnamu. Zorganizujemy Twój cały proces logistyczny – od załadunku, przez transport morski, kolejowy, lotniczy i drogowy, aż po dostawę na inny kontynent, dbając o odprawę celną i formalności.

W usłudze przewozów cross-trade zajmujemy się nie tylko samą organizacją transportu, ale też dokumentacją i komunikacją między stronami. Dzięki temu możesz mieć pewność, że wszystko przebiega sprawnie – niezależnie od kraju załadunku i rozładunku.

Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci bezpiecznie zaplanować każdy etap przewozu.

Przewozy cross trade – przykłady

Cross-trade przykłady – jak to wygląda w praktyce:

  • Polska firma zleca transport z Belgii do Włoch. Towar produkowany w Belgii trafia bezpośrednio do odbiorcy we Włoszech – bez konieczności przewozu przez Polskę.
  • Magazyn producenta w Niemczech, klient końcowy w Czechach. My organizujemy transport między nimi, zgodnie z lokalnymi przepisami i Twoimi wymaganiami.
  • Import z Chin przez port w Holandii, a następnie dostawa do Austrii. Ty zajmujesz się sprzedażą, my – logistyką.
  • Polska firma handlowa zleca transport towaru z Chin do Kanady.Towar jest produkowany w Szanghaju i ma trafić do odbiorcy w Toronto. Firma zlecająca transport ma siedzibę w Polsce i nie bierze udziału w fizycznym przepływie towaru – nie jest on ani rozładowywany, ani magazynowany na terenie Polski.
przewozy cross trade

Przewozy typu cross trade: pakiet mobilności

Organizacja transportu cross trade wymaga znajomości nie tylko tras, ale też przepisów – szczególnie tych zawartych w pakiecie mobilności. Przepisy pakietu mobilności to zestaw unijnych regulacji, które wpływają na sposób wykonywania przewozów międzynarodowych.

W przypadku cross trade szczególne znaczenie ma np. obowiązek powrotu pojazdu do kraju rejestracji co 8 tygodni, czy też limity operacji kabotażowych (czyli przewozów wewnątrz danego kraju przez zagranicznego przewoźnika).

Jako spedycja dbamy o to, by Twoje zlecenia były zgodne z aktualnym prawem. Monitorujemy zmieniające się przepisy i współpracujemy tylko z przewoźnikami, którzy spełniają wymagania pakietu mobilności.

Bądź o krok przed innymi

    Dołącz do PEKO Network i otrzymuj wskazówki prosto od naszych ekspertów!

    Klikając „Dołącz”, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PEKO Spedycja Międzynarodowa W. Jankowski, P. Stachura Sp. J. w celu przesyłania mi informacji marketingowych drogą elektroniczną, w tym newslettera PEKO Network, zgodnie z polityką prywatności. Wiem, że w każdej chwili mogę wycofać zgodę.

    Cross trade a kabotaż – wskazujemy różnice

    Polska firma zleca transport z Niemiec do Hiszpanii – to przewóz cross-trade.

    W tym przypadku transport odbywa się między dwoma krajami, bez udziału Polski jako kraju załadunku czy rozładunku. To klasyczny przykład cross trade, czyli transportu trójstronnego.

    Z kolei transport kabotażowy to sytuacja, gdy np. polski przewoźnik wykonuje transport z Barcelony do Madrytu – czyli wewnątrz jednego kraju (Hiszpanii), mimo że siedziba firmy zlecającej znajduje się w Polsce. Takie przewozy są możliwe, ale ściśle regulowane przez przepisy UE, w tym wspomniany pakiet mobilności.

    W PEKO Spedycja pomożemy Ci rozróżnić te dwa typy przewozów i sprawdzimy, czy zlecenie wymaga dodatkowych formalności – np. ze względu na ograniczenia kabotażowe. Skontaktuj się z nami!

    Cross-trade a przewóz bilateralny – czym się różnią?

    1. Przewóz bilateralny (dwustronny)

    To transport realizowany między krajem siedziby przewoźnika a innym krajem. Przykład:

    Polska firma transportowa przewozi towar z Polski do Niemiec – lub z Niemiec do Polski.
    To klasyczny przewóz bilateralny, zgodny z podstawowymi zasadami transportu międzynarodowego.

    ✅ Taki przewóz nie podlega obowiązkowi zgłaszania delegowania kierowców (Posting of Drivers), co znacząco upraszcza formalności.
    ✅ Może być realizowany regularnie, bez ograniczeń co do liczby operacji.


    2. Cross-trade (transport trójstronny)

    To transport między dwoma krajami trzecimi, zlecany przez firmę z innego państwa. Przykład:

    Polska firma zleca transport ładunku z Belgii do Włoch.
    Ładunek nie wjeżdża do Polski – firma jest tylko zleceniodawcą.

    ❗ Taki przewóz traktowany jest jako transport międzynarodowy z pełnymi konsekwencjami wynikającymi z pakietu mobilności:

    • Wymaga zgłoszenia delegowania kierowcy,
    • Podlega obowiązkowi płacy minimalnej w krajach tranzytowych i docelowych,
    • Może być objęty kontrolami na podstawie przepisów o delegowaniu.

    Podsumowanie różnic

    CechaPrzewóz bilateralnyCross-trade
    Kraj załadunku/rozładunkuZ/do kraju siedziby przewoźnikaMiędzy dwoma krajami trzecimi
    Obowiązek delegowania kierowcy❌ Brak✅ Tak
    Regulacje pakietu mobilnościMinimalnePełne
    PrzykładPolska ↔ NiemcyBelgia → Włochy (zlecenie z Polski)

    Jeśli masz wątpliwości, czy Twoje zlecenie to cross-trade, kabotaż czy przewóz bilateralny – skontaktuj się z nami! W PEKO Spedycja pomożemy Ci dobrać właściwy model i zadbamy o zgodność z przepisami.