PEKO Spedycja Przewozy cross trade
Przewozy cross trade
Cross trade – co to jest?
Cross trade, nazywany również transportem trójstronnym, to forma międzynarodowego transportu towarów, w której ładunek nie przejeżdża przez kraj siedziby zleceniodawcy transportu. Najczęściej dotyczy sytuacji, gdy firma z Polski zleca transport towaru np. z Niemiec do Francji. W takiej konfiguracji przewożony ładunek nie pojawia się w Polsce – a cały proces odbywa się poza jej granicami.
Transport cross trade z PEKO Spedycja – powierz to nam!
W PEKO Spedycja pomagamy naszym klientom realizować takie zlecenia od A do Z.
Współpracujemy z siecią:
- sprawdzonych przewoźników drogowych z całej Europy, dzięki czemu możesz liczyć na szybki czas realizacji i pełną kontrolę nad przesyłką – nawet wtedy, gdy nie opuszcza ona Niemiec, Francji czy Holandii,
- OLO, CLN i Logizall, będac ich członkiem i mając dodatkowe zabezpieczenie na organizowane przez nas transporty, te sieci zrzeszają agentów z całego świata, w tym Azji i krajów częstego importu do Polski: Chin, Korei Południowej czy Wietnamu. Zorganizujemy Twój cały proces logistyczny – od załadunku, przez transport morski, kolejowy, lotniczy i drogowy, aż po dostawę na inny kontynent, dbając o odprawę celną i formalności.
W usłudze przewozów cross-trade zajmujemy się nie tylko samą organizacją transportu, ale też dokumentacją i komunikacją między stronami. Dzięki temu możesz mieć pewność, że wszystko przebiega sprawnie – niezależnie od kraju załadunku i rozładunku.
Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci bezpiecznie zaplanować każdy etap przewozu.
Przewozy cross trade – przykłady
Cross-trade przykłady – jak to wygląda w praktyce:
- Polska firma zleca transport z Belgii do Włoch. Towar produkowany w Belgii trafia bezpośrednio do odbiorcy we Włoszech – bez konieczności przewozu przez Polskę.
- Magazyn producenta w Niemczech, klient końcowy w Czechach. My organizujemy transport między nimi, zgodnie z lokalnymi przepisami i Twoimi wymaganiami.
- Import z Chin przez port w Holandii, a następnie dostawa do Austrii. Ty zajmujesz się sprzedażą, my – logistyką.
- Polska firma handlowa zleca transport towaru z Chin do Kanady.Towar jest produkowany w Szanghaju i ma trafić do odbiorcy w Toronto. Firma zlecająca transport ma siedzibę w Polsce i nie bierze udziału w fizycznym przepływie towaru – nie jest on ani rozładowywany, ani magazynowany na terenie Polski.

Przewozy typu cross trade: pakiet mobilności
Organizacja transportu cross trade wymaga znajomości nie tylko tras, ale też przepisów – szczególnie tych zawartych w pakiecie mobilności. Przepisy pakietu mobilności to zestaw unijnych regulacji, które wpływają na sposób wykonywania przewozów międzynarodowych.
W przypadku cross trade szczególne znaczenie ma np. obowiązek powrotu pojazdu do kraju rejestracji co 8 tygodni, czy też limity operacji kabotażowych (czyli przewozów wewnątrz danego kraju przez zagranicznego przewoźnika).
Jako spedycja dbamy o to, by Twoje zlecenia były zgodne z aktualnym prawem. Monitorujemy zmieniające się przepisy i współpracujemy tylko z przewoźnikami, którzy spełniają wymagania pakietu mobilności.
Cross trade a kabotaż – wskazujemy różnice
Polska firma zleca transport z Niemiec do Hiszpanii – to przewóz cross-trade.
W tym przypadku transport odbywa się między dwoma krajami, bez udziału Polski jako kraju załadunku czy rozładunku. To klasyczny przykład cross trade, czyli transportu trójstronnego.
Z kolei transport kabotażowy to sytuacja, gdy np. polski przewoźnik wykonuje transport z Barcelony do Madrytu – czyli wewnątrz jednego kraju (Hiszpanii), mimo że siedziba firmy zlecającej znajduje się w Polsce. Takie przewozy są możliwe, ale ściśle regulowane przez przepisy UE, w tym wspomniany pakiet mobilności.
W PEKO Spedycja pomożemy Ci rozróżnić te dwa typy przewozów i sprawdzimy, czy zlecenie wymaga dodatkowych formalności – np. ze względu na ograniczenia kabotażowe. Skontaktuj się z nami!
Cross-trade a przewóz bilateralny – czym się różnią?
1. Przewóz bilateralny (dwustronny)
To transport realizowany między krajem siedziby przewoźnika a innym krajem. Przykład:
Polska firma transportowa przewozi towar z Polski do Niemiec – lub z Niemiec do Polski.
To klasyczny przewóz bilateralny, zgodny z podstawowymi zasadami transportu międzynarodowego.
✅ Taki przewóz nie podlega obowiązkowi zgłaszania delegowania kierowców (Posting of Drivers), co znacząco upraszcza formalności.
✅ Może być realizowany regularnie, bez ograniczeń co do liczby operacji.
2. Cross-trade (transport trójstronny)
To transport między dwoma krajami trzecimi, zlecany przez firmę z innego państwa. Przykład:
Polska firma zleca transport ładunku z Belgii do Włoch.
Ładunek nie wjeżdża do Polski – firma jest tylko zleceniodawcą.
❗ Taki przewóz traktowany jest jako transport międzynarodowy z pełnymi konsekwencjami wynikającymi z pakietu mobilności:
- Wymaga zgłoszenia delegowania kierowcy,
- Podlega obowiązkowi płacy minimalnej w krajach tranzytowych i docelowych,
- Może być objęty kontrolami na podstawie przepisów o delegowaniu.
Podsumowanie różnic
Cecha | Przewóz bilateralny | Cross-trade |
---|---|---|
Kraj załadunku/rozładunku | Z/do kraju siedziby przewoźnika | Między dwoma krajami trzecimi |
Obowiązek delegowania kierowcy | ❌ Brak | ✅ Tak |
Regulacje pakietu mobilności | Minimalne | Pełne |
Przykład | Polska ↔ Niemcy | Belgia → Włochy (zlecenie z Polski) |
Jeśli masz wątpliwości, czy Twoje zlecenie to cross-trade, kabotaż czy przewóz bilateralny – skontaktuj się z nami! W PEKO Spedycja pomożemy Ci dobrać właściwy model i zadbamy o zgodność z przepisami.