Limity wagowe dla kontenerów w transporcie drogowym

Limity wagowe dla kontenerów | PEKO Spedycja

Czy znasz ograniczenia wagowe kontenerów w transporcie lądowym? Sprawdź, czym skutkuje brak znajomości przepisów. Dowiedz się, o czym warto pamiętać!

Ograniczenia wagowe w transporcie drogowym: Kluczowe informacje

 

Ograniczenia wagowe w transporcie drogowym to kluczowe przepisy dotyczące maksymalnej wagi pojazdów i ładunków, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i ochronę infrastruktury. Przepisy te określają limity wagowe dla całkowitej masy pojazdu oraz dla poszczególnych osi. Limit wagi zależy od rodzaju pojazdu, liczby osi, rozstawu osi, rodzaju drogi i lokalnych przepisów. Przekroczenie dopuszczalnych limitów wagowych może prowadzić do uszkodzenia dróg, mostów, a także zwiększonego ryzyka wypadków drogowych. Przewoźnicy muszą być świadomi i przestrzegać tych ograniczeń, a także odpowiednio rozkładać ładunek w celu zapewnienia równomiernego rozłożenia wagi. Ścisłe przestrzeganie ograniczeń wagowych jest niezbędne dla bezpiecznego i legalnego transportu drogowego.

 

 


POBIERZ PDF – WYMIARY I ŁADOWNOŚĆ KONTENERÓW – LIMITY WAGOWE >>


 

Transport drogowy kontenerów: Zasady, przepisy i wyzwania związane z wagą ładunku

 

Transport drogowy kontenerów wiąże się z szeregiem zasad, przepisów i wyzwań dotyczących wagi ładunku. Oto kilka istotnych aspektów:

  1. Przepisy dotyczące wag: Każde państwo ma przepisy regulujące maksymalne dopuszczalne wagi pojazdów i ładunków. Przewoźnicy muszą przestrzegać tych ograniczeń, które obejmują całkowitą wagę pojazdu, wagę poszczególnych osi oraz limity na konkretnych odcinkach dróg. Świadomość i zrozumienie tych przepisów jest niezbędne, aby uniknąć kar i zagrożeń dla bezpieczeństwa.
  2. Rozkład wagi: Właściwe rozłożenie wagi w kontenerze jest kluczowe. Nierównomiernie rozłożony ładunek może prowadzić do niebezpiecznego przechylenia pojazdu lub przekroczenia limitów wagowych na poszczególnych osiach. Przewoźnicy powinni dbać o równomierne rozłożenie ładunku i stosować się do zaleceń producenta dotyczących obciążenia kontenera.
  3. Wyzwania dla infrastruktury: Transport ciężkich kontenerów może stanowić wyzwanie dla infrastruktury drogowej, zwłaszcza dla mostów, wiaduktów i dróg o mniejszej nośności. Istnieją ograniczenia wagowe, które należy uwzględnić przy planowaniu trasy i wybieraniu odpowiednich dróg. Świadomość ograniczeń infrastruktury pomoże uniknąć uszkodzeń i zagrożeń.
  4. Bezpieczeństwo na drodze: Przekroczenie dopuszczalnej wagi pojazdu może prowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Zwiększona masa wpływa na hamowanie, manewrowanie i stabilność pojazdu, co zwiększa ryzyko wypadku. Przestrzeganie ograniczeń wagowych jest niezbędne dla utrzymania bezpieczeństwa dla kierowcy, innych użytkowników dróg i infrastruktury.
  5. Kontrole i sankcje: Organizacje transportowe i organy regulacyjne przeprowadzają kontrole w celu zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących wagowych. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować surowymi sankcjami, takimi jak kary finansowe, kary punktowe, zakazy prowadzenia pojazdów lub utratą licencji przewoźnika. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać przepisów wagowych i być odpowiedzialnym przewoźnikiem.

Ważne jest, aby przewoźnicy transportujący kontenery drogą byli dobrze zaznajomieni z przepisami dotyczącymi wagi kontenerów.

 

Ograniczenia – limity wagowe dla kontenerów

 

Istniejące ograniczenia – – limity wagowe dla kontenerów, czyli maksymalna waga kontenera w transporcie drogowym na terenie Polski*:

  • dla kontenera 20 ft – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru / wraz z opakowaniem / 22 tony
  • dla kontenera 40 ft / HC – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru / wraz z opakowaniem / 22 tony
  • dla kontenera 20 Reefer – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru / wraz z opakowaniem / 22 tony
  • dla kontenera 40 Reefer – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru / wraz z opakowaniem / 22 tony
  • dla kontenera 40 HC Reefer – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru / wraz z opakowaniem / 22 tony

 

Ograniczenia – limity wagowe dla transportu plandekowego

 

Istniejące ograniczenia wagowe w transporcie drogowym dla transportu plandekowego na terenie Polski:

  • maksymalnie do 24 ton towaru brutto / wraz z opakowaniem /

*od poniższych zasad istnieje szereg wyjątków (np. do 150km możemy przewozić kontenery o wadze do 24t). Prosimy o kontakt w celu ustalenia szczegółów.

 

Apelujemy o przestrzeganie limitów wagowych w związku z zaostrzonymi kontrolami ITD – Inspektorów Transportu Drogowego, w których kontrolerzy rygorystycznie podchodzą do stosowania się do przepisów ruchu drogowego, także w kwestii nacisku towarów na oś pojazdów.

Odpowiednio załadowany kontener nie powinien przekraczać określonej wagi:

  • kontener 20 ft – 22 tony towaru brutto
  • kontener 40 ft – 22 tony towaru brutto

W związku z powyższą informacją, zwracamy uwagę na konieczność zastrzeżenia w/w wag w kontraktach handlowych przeznaczonych na eksport / import towarów z lub do Polski.

Niedostosowanie się do powyższych przepisów będzie skutkowało wysokimi mandatami i znacznymi sankcjami administracyjnymi, które zostaną nałożone na przewoźników, spedytorów oraz załadowców.

Ważnym przepisem jest także ten dotyczący wysyłek eksportowych w realizacji „door to door”. Należy zwracać szczególną uwagę na limity i ograniczenia wagowe przypisane dla kontenerów w krajach dostawy, ponieważ mogą się one znacznie różnić od tych obowiązujących w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej.

 

Maksymalna waga kontenera w transporcie drogowym: Jak nie przekroczyć dopuszczalnych limitów

 

W transporcie drogowym maksymalna waga kontenera, która jest dopuszczalna, zależy od wielu czynników, w tym lokalnych przepisów, rodzaju pojazdu, infrastruktury drogowej i warunków eksploatacyjnych. Aby nie przekroczyć dopuszczalnych limitów wagi, możesz wziąć pod uwagę następujące wskazówki:

  1. Sprawdź lokalne przepisy: Każdy kraj i region może mieć różne przepisy dotyczące maksymalnej wagi pojazdów i kontenerów. Przed rozpoczęciem transportu skonsultuj się z lokalnymi organami regulacyjnymi lub agencjami transportowymi, aby uzyskać informacje na temat obowiązujących limitów wagowych.
  2. Limit wagi osi: Pojazdy wyposażone są w oś lub zestawy osi, które mają określone limity wagi, zarówno ogólną, jak i dla poszczególnych osi. Upewnij się, że suma wag na poszczególnych osiach nie przekracza limitów określonych dla pojazdu.
  3. Sprawdź nośność drogi: Infrastruktura drogowa ma również ograniczenia nośności, zwłaszcza mosty i wiadukty. Przed planowaniem trasy sprawdź, czy droga, którą zamierzasz użyć, może udźwignąć wagę kontenera i pojazdu.
  4. Ograniczenia na konkretnych odcinkach drogi: Niektóre odcinki dróg mogą mieć specjalne ograniczenia wagowe ze względu na konstrukcję, stan techniczny lub bezpieczeństwo. Pamiętaj, żeby zwracać uwagę na ewentualne oznakowania informujące o tych ograniczeniach.
  5. Zastosuj właściwe rozłożenie ładunku: Aby utrzymać równowagę i stabilność pojazdu, ważne jest odpowiednie rozłożenie ładunku w kontenerze. Nierównomiernie rozłożony ładunek może prowadzić do niebezpiecznego przechylenia pojazdu lub przekroczenia limitów wagowych na poszczególnych osiach.
  6. Skonsultuj się z ekspertami: Jeśli masz wątpliwości lub potrzebujesz dokładnych informacji, skonsultuj się z ekspertami w dziedzinie transportu drogowego, takimi jak spedytorzy, przewoźnicy lub agencje transportowe. Oni mogą dostarczyć szczegółowych wskazówek i porad dotyczących bezpiecznego transportu kontenerów.

Należy pamiętać, że te wskazówki ogólne, a dokładne procedury i ograniczenia mogą się różnić w zależności od lokalnych przepisów i warunków.

 

Limity wagowe dla kontenerów – jako PEKO Spedycja możemy Ci pomóc!

 

Jako PEKO Spedycja oferujemy:

    • Spedycja drogowa: transport drogowy kontenerów
    • Kompleksowe usługi spedycyjne w eksporcie i imporcie kontenerów w transporcie lądowym na terenie całej Polski i krajów z każdego kontynentu.
    • Zapewniamy konkurencyjne ceny dzięki wieloletniej kooperacji ze znanymi przewoźnikami drogowymi z całego świata.
    • Współpraca z nami umożliwi Państwu dostęp do floty ciągników wyposażonych w specjalistyczne naczepy kontenerowe do transportu drogowego w kontenerach uniwersalnych – 20 ft i 40 ft, a także specjalistycznych, np. chłodniczych.
    • W naszej ofercie znajduje się też spedycja kolejowa oraz intermodalna, która jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi logistyki.
    • Nasza oferta transportowa to także przewozy ładunków drobnicowych z użyciem taborów plandekowych.